کاورهای کمیک

کاورهای کمیک اغلب مخاطبان را به اشتباه می اندازند و ارتباط زیادی با محتوای کتاب ندارند. در این بخش 15 نمونه از کمیک هایی را بررسی خواهیم کرد که به بدترین شکل ممکن این کار را انجام داده اند.

مشخصاً هدف کاور کمیک ها این است که باعث شوند خواننده مجذوب جلوه های تصویری شده و آن را انتخاب کند. بنابراین کاورها به هر ترفندی دست می زنند که این اتفاق بیفتد. در دوران طلایی و همچنین در اوایل قرن 21 کاورهایی وجود داشتند که هدفشان تنها همین موضوع بود و اصلاً به موضوع اصلی داستان اشاره نداشتند. می توان به بتمن و رابین بر روی کاور شماره 1 کمیک بتمن اشاره کرد که داشتند تاب می خوردند و یا کاور اسپایدرمن شگفت انگیز به طراحی جی اسکات کمپل).
بعدها ادیتورهای دی سی مانند جولیوس شوارتز (Julius Scwartz) و مورت وایزینگر (Mort Weisinger) ایده ارائه یک کاور شوکه کننده و بعد روایت داستانی برپایه آن کاور را مطرح کردند. این کاورها اکثر مواقع گمراه کننده بودند. البته در اکثر مواقع دروغ نبودند. مثلاً اگر بر روی کاور سوپرمن در حال کشتن لوئیس لین نشان داده می شد، داخل داستان به این موضوع اشاره می شد که تمام ماجرا برای گمراه کردن دشمنان برنامه ریزی شده است. ولی در بعضی موارد کاور کمیک ها کاملاً دروغ بودند و هیچ ارتباطی به محتوای داخل کتاب نداشتند. در این مقاله 15 مورد از بدترین آنها را مورد اشاره قرار خواهیم داد.

یک مورد استثنایی و مهم


شماره 74 از کمیک گرین لنترن (فانوس سبز) را در این لیست قرار ندادیم، چون به جهت فنی دروغ نگفته بود. ولی آنقدر گمراه کننده بود که ارزش اشاره به آن را دارد. این شماره بخشی از خط داستانی فانوس سبز (کارل رینر) و متحدانش بود که در جنگ با گریون (Grayven) بودند که گفته می شد پسر دارکساید است. کایل در کنار گرین لنترن پیشین جان استیوارت و دوست دختر او بنام دانا تروی (Donna Troy) می جنگید که هر دو عضوی از Darkstars بودند. بر روی جلد این سؤال مطرح شده بود: “چه کسی می میرد؟”
این یکی از کاورهای گمراه کننده انفجاری است که با آن روبرو شده ایم و درون خود حتی بصورت مخفیانه، کمی به آن علاقمند شده ایم. پاسخ این سؤال البته “هیچکدام” است. ولی اگر به جهت فنی به آن نگاه کنیم باید بگوییم حقه کثیفی بود! ولی استادانه و به جا بود.

 

15 مرد عنکبوتی شگفت انگیز شماره 324


یکی از اولین تلاش های مارول برای انتشار کتاب های کمیک هر دو هفته یک بار در سال 1988 و با دو عنوان پرفروش مردان ایکس عجیب (Uncanny X-Men) و مرد عنکبوتی شگفت انگیز (Amazing Spider-Man) اتفاق افتاد. این یک موفقیت بزرگ بود. به همین دلیل در سال 1989 و با عنوان “نقشه ملت آدمکش” (The Assassin Nation Plot) توسط دیوید میکلینی (David Michelinie) و تاد مک فارلین (Todd McFarlane) این روند را دنبال کردند. تاد مک فارلین در زمان فعالیت خود بر روی این عنوان 11 عنوان از 12 عنوان دو هفته نامه مرد عنکبوتی شگفت انگیز را کار کرد.


این داستان درباره تلاش فردی برای ایجاد جنگ بین ایالات متحده و Symkaria (کشور سیلور سیبل) بود که با طرح توطئه کشته شدن نخست وزیر سیمکاریا بدست عوامل دولت آمریکا بود. سیلور سیبل (Silver Sable) و از مرد عنکبوتی و کاپیتان آمریکا درخواست کرد که به او کمک کنند. سیبل و کاپیتان آمریکا به سیمکاریا سفر کردند و در آنجا متوجه شدند که سیبرتوث (Sabertooth) قتل را مرتکب شده است. با این وجود در داستان مرد عنکبوتی در ایالات متحده گیرافتاد و نتوانست همراه آنها باشد. به این ترتیب هیچ درگیری بین مرد عنکبوتی و سیبرتوث اتفاق نیفتاد که بر روی کاور کتاب به آن اشاره شود.

 

14 مرد عنکبوتی شگفت انگیز شماره 694

در سال 2012 دن اسکات و هامبرتو راموس در بخشی از پروژه پنجاهمین سالروز معرفی مردعنکبوتی قهرمانی جدید بنام آلفا را معرفی کردند. آلفا یکی از نوجوانان میدتاون های (مدرسه پیترپارکر) بود که قدرت زیادی به دست آورد. او بر خلاف مرد عنکبوتی مسئولیت زیادی در قبال استفاده از قدرت زیاد خود نداشت. در پایان داستان سه قسمتی، مرد عنکبوتی به این نتیجه رسید که او ظرفیت پذیرش قدرت جدید را ندارد.

ولی بر خلاف کاور کتاب که ادای دینی است به کاور سوپرمن علیه مرد شگفت انگیز اثر کارمین اینفانتینو (Carmin infantino)راس آندرو (Ross Andru)، دیک جوردانو (Dick Giordano) و نیل آدامز (Neil Adams) دو قهرمان با هم نمی جنگند. مرد عنکبوتی بدون اینکه آلفا متوجه باشد، قدرت او را می گیرد و بعدها به او خبر می دهد که کار او به عنوان ابرقهرمان تمام شده است.

 

13 دیردول شماره 179

در زمان فعالیت فرانیک میلر (Frank Miller) در داستان های افسانه ای دیردول، تعدادی کاور استثنایی خلق شدند. در این دوره که با همکاری کلاوس جنسن محقق شد، میلر اجزاء کار را ارئه می داد و جنسن طراحی و رنگ را انجام می داد. شماره 179 دیردول یکی از آثار مهم این سری محسوب می شود. در اصل در برخی لیست های برترین کاورهای تمام دوران کاور این کمیک یکی از مهمترین طرح ها معرفی شده است.


ولی وقتی دیردول و الکترا (Elektra) در این شماره رو در روی هم قرار می گیرند (و دیردول اجازه نمی دهد ترور بن اوریخ یکی از خبرنگاران دیلی باگل توسط الکترا با موفقیت انجام شود)، نبرد آن دو در مسیری که کاور مجله نشان داده بود پیش نمی رود. مثلاً کاستوم دیردول پاره نمی شود چه رسد به آویزان شدن سرپوش او از شمشیر الکترا. این کاور بسیار سمبولیک طراحی شده بود.

 

12 مرد عنکبوتی خارق العاده شماره 199

یکی دیگر از مواردی که سمبولیسم در آن نقش عمده ای ایفا کرد، کاور شماره 199 از کمیک های مرد عنکبوتی خارق العاده (Spectacular Spider-Man) بود. این شماره بخش پایانی داستان سه قسمتی بود که در آن مرد عنکبوتی با اعضای ایکس من اصلی همکاری می کرد. در این داستان که بسیاری از کمیک خوان های دهه 1990 به یاد داشتند دورهمی دوباره فاکتور ایکس (X-Factor) بود و در آن مردان ایکس با شروری بنام پروفسور پاور (Professor Power) روبرو شدند که برای اولین بار سالها پیش در تیم آپ مارول بین مرد عنکبوتی و پروفسور ایکس معرفی شده بود. در آن شماره هم نویسنده اثر جی ام دیماتیس (J. M. DeMatteis) بود.


در این داستان نه تنها مرد عنکبوتی و مردان ایکس در خرابه ها بیهوش بر زمین نیفتادند، بلکه گرین گابلین هم ربطی به این طرح داستانی مردان ایکس نداشت. داستان مربوط به مردان ایکس در نیمه های راه این سری حل می شود و در آن مقدمه ای ایجاد می شود برای شماره 200 از کمیک های مردعنکبوتی خارق العاده که قرار بود ماه بعد به چاپ برسد.

 

11 چهار شگفت انگیز علیه مردان ایکس شماره 3

در مینی سری چهارشگفت انگیز علیه مردان ایکس (اثر کریس کلیرمونت، جان بوگدانوف و تری آستن) مردان ایکس مجبور می شوند تا دکتر دووم را تغییر دهند تا به آنها کمک کند راهی برای تثبیت کردن کیتی پراید (Kitty Pryde) پیدا کنند که بعد از وقایع “کشتار جهش یافته ها” (Mutant Massacre) کنترل خود را از دست داده بود. مردان ایکس در مورد همکاری با دووم حس خوبی نداشتند ولی بعد از اینکه میستر فنتستیک به آنها گفت که همکاری با دووم می تواند برای آنها چاره گشا باشد، تن به این کار دادند.


در این شماره جنگی بین چهارشگفت انگیز و مردان ایکس درنمی گیرد چه رسد جنگی که در آن چهارشگفت انگیز ماسک دووم به چهره داشته باشند و قصد کشتن فرانکلین ریچاردز را داشته باشند. شاید این کاور به رؤیاهای فرانکلین ارتباط داشته باشد که در کل این سری اشاره به جنگ او با یک تیم داشتند، ولی هنوز با وقایع واقعی که در داستان اتفاق افتادند تفاوت بسیاری داشت.

 

10 مردان ایکس کاملاً جدید شماره 20

داستان مردان ایکس کاملاً جدید بر این طرح داستانی استوار بود که بیست (Beast) مردان ایکس اصلی را در سنین نوجوانی شان از گذشته به زمان حال منتقل کرد. آنها در زمان حال گیر افتاده بودند. مشکل دیگر این بود که بعضی از ایکس من های جدید با آنها مشکل داشتند و این بدلیل کارهایی بود که نسخه بزرگسال آنها انجام داده بودند. به عنوان مثال بخاطر اینکه نسخه بزرگسال سایکلوپس تحت تأثیر نیروی فینیکس پروفسور ایکس را کشته بود، با سایکلوپ نوجوان رفتار بدی می شد. مخصوصاً ولورین به او اعتماد نداشت.


پس طرح این مسئله که کلون زن ولورین در نوجوانی بخواهد با سایکلوپس رابطه ای عاشقانه داشته باشد، جالب به نظر می رسید. این همان چیزی بود که بر روی جلد شماره 20 به تصویر کشیده شده بود. ولی، این صحنه در این داستان جایی نداشت. تنها اتفاقی که بین آنها اتفاق افتاد که ولورین زن سایکلوپس را در آغوش گرفت تا حس بد گناه کمی از او دور شود.

 

9 کوازار شماره 29

شخصیت Her در برابر شخصیت Him معرفی شد که بعدها به نام ادم وارلاک معرفی شد. این شخصیت زن به عنوان جفت کامل ادم وارلاک طراحی شده بود. ولی وقتی سروکله اش بر روی زمین پیدا شد، متوجه شد که ادم وارلاک مرده است. این باعث شد تا او به فضای بیرون پناه ببرد ودر آنجا سرگردان بماندو در اوایل دهه 1990 و بعد از اینکه ادم وارلاک دوباره احیا شد، دوباره به کره زمین برگشت. ولی وقتی فهمید ادم تمایلی ندارد تا همسر او شود، شوکه شد. بنابراین در بین قویترین ابرقهرمان ها بدنبال زوجی مناسب گشت. چون او می خواست بچه داشته باشد.


کاور کمیک کوازار شماره 29 ادای احترامی بود به کاور کمیک Vanity Fair که دمی مور حامله را نشان می داد، ولی در اصل داستان (که توسط مارک گوئنوالد، گرگ کاپولو و هری کندلاریو خلق شده بود) قهرمانان مرد پیله هایی در اطراف خود داشتند. ولی خبری از بچه نبود. در نهایت این تصویر در نوع خود جذابیت هایی برای مخاطبان داشت.

8 انتقام جویان متحد شوید شماره 7

در سال 2012 مارول سری خاصی از کمیک های انتقام جویان را شروع کرد. در این داستان قرار بود ابرقهرمانانی ایفای نقش کنند که قرار بود در فیلمی در مورد انتقام جویان شرکت کنند. پس کاپیتان آمریکا، آیرون من، ثور، بلک ویدو، هاکای و هالک همگی در یک گروه دور هم جمع شدند و در برابر یکی از بزرگترین تهدیدهایی که دنیای مارول را تهدید می کرد، ایستادگی کردند. در ابتدای داستان انتقام جویان تایتان دیوانه ثانوس را به کمک نگهبانان کهکشان که بتازگی دوباره معرفی شده بودند، شکست دادند.


با این وجود، در حالیکه کاور کمیک ثانوس را نشان می داد که دستکش بینهایت را با تمام سنگ های بینهایت به دست کرده بود. البته در داستان اصلی نه تنها ثانوس به دنبال دستکش یا سنگ های او نبود، بلکه هدف او پیدا کردن مکعب کیهانی بود!

 

7 نگهبانان کهکشان شماره 15

برایان مایکل بندیس در سال 2013 بار دیگر نگهبانان کهکشان را در یکی از سری های انحصاریشان به طرفداران هدیه کردند. این اتفاق زمانی رخ داد که گفته می شد که نگهبانان فیلم اختصاصی خود را خواهند داشت. بندیس ترکیب را تغییر داد و تعدادی از ابرقهرمان های زمینی را به گروه اضافه کرد. در ابتدا آیرون من و ونوم به تیم اضافه شدند و در ادامه کاپیتان مارول به تیم اضافه شدند. البته ورود کاپیتان مارول هم خنده دار بود. در پایان داستان نگهبانان کهکشان شماره 14 استارلرد بدست پدرش اسیر می شود و به کنایه به او می گوید که کسی برای نجات او نخواهد آمد. سپس شاهد صحنه ای هستیم که در آن کاپیتان مارول به سمت آنها در حال پرواز است.


پس کاور کمیک نگهبانان کهکشان شماره 15 که عبارت “و هم اکنون…کاپیتان مارول” به نظر منطقی می آمد. البته با این تفاوت که او در داستان حضور نداشت! تا قسمت بعدی کمیک قرار نبود کاپیتان مارول دارد داستان شود.

 

6 گست رایدر شماره 10

در دهه 1970 اصطلاحی در بین دست اندرکاران مارول باب شد تحت عنوان “ضرب العجل مورد وحشت پایان دنیا”. آنها وقتی از این اصطلاح استفاده می کردند که یک کمیک در زمان خود آماده نمی شد و یک عنوان دیگر به جای آن مجدداً چاپ می شد. بعدها جیم شوتر عوامل را مجبور کرد که لیستی از داستان ها را آماده کنند که در صورت لزوم در ثانیه ای آخر جانشین داستان های اصلی شوند. در حالیکه این نسخه های چاپ مجدد امری عادی بودند، ولی گاهی اوقات این کار بقدری با عجله صورت می گرفت که فرصت تغییر کاور وجود نداشت.


بنابراین کاور گست رایدر شماره 10 خلق شد که در آن گست رایدر در برابر هالک نشان داده می شد. در حالیکه داستان کمیک چاپ مجدد خاستگاه گست رایدر بود. نمونه دیگر این روند چهارشگفت انگیز شماره 180 بود که کاور آن هماهنگی با داستان شماره 101 که در آن قرار داده شده بود، نداشت. خوشبختانه دیگر این روند وجود ندارد.

 

5 لیگ عدالت آمریکا شماره 172

شماره 172 از داستان های لیگ عدالت آمریکا آخرین قسمت از کراس اور لیگ عدالت/جامعه عدالت بود. در اولین بخش این داستان، یکی از اعضای جامعه عدالت بنام میستر تریفیک (Mister Terrific) به قتل رسید و به نظر می رسید که یکی از اعضای یکی از گره ها او را به قتل رسانده است! بر روی کاور آخرین بخش این داستان، بتمن نشان داده می شد که به کسی اتهام قتل می زند. به یاد داشته باشید که گروهی بزرگ از ابرقهرمان ها در این بین قرار دارند، که هر کدام می تواند قاتل باشد، غیر از افرادی که بر روی جلد پشت بتمن قرار دارند و به سمت قاتل اشاره می کنند. پس قاتل که بود؟
قاتل جی گریک (Jay Garrick) بود که پشت بتمن قرار داشت و به سمت قاتل احتمالی اشاره می کرد! گریک قاتل واقعی نبود، ولی تحت تأثیر موقت اسپیریت کینگ (Spirit King) دست به قتل زده بود.

 

4 سوپرگرل شماره 19

وقتی اولین نسخه از سوپرگرل پس از داستان “بحران در زمین های بینهایت” در کمیک ها ظاهر شد، داستان اختصاصی خود را داشت ولی متوجه شد که در پس زمینه اتفاقات مسائل تکان دهنده ای وجود دارند. بعدها مشخص شد که او برای حمایت از سوپرمن به زمین فرستاده نشده است بلکه مأموریت او کشتن سوپرمن است. شاید هم نه! شماره های اولیه سوپرگرل زیاد بودند، نویسندگان زیادی عناوینی را کار کرده بودند و هر یک عناصری را به آن اضافه کرده بودند. تا شماره 19 او مصمم بود که نقش منفی ایفا نکند.


ولی کاور کمیک چیز دیگری را نشان می داد. او نه تنها سوپرمن را نمی کشد، بلکه اصلاً با او روبرو نمی شود. این دو شخصیت همدیگر را می بینند، همدیگر را در آغوش می کشند و پرواز می کنند و از هم دور می شوند.

 

3 کمیک های اکشن شماره 441

همانطور که گفتیم کارهایی که سوپرمن را در حال انجام کارهای ناجور نشان می دادند، کم نبودند. ولی همیشه دلایل محکمی برای کارهایی که سوپرمن انجام می داد، وجود داشت. با این وجود، صحنه های اکشن نمایش داده شده اتفاق می افتادند. اگر در تصویر کاور سوپرمن تیوب هوای لوئیس لین را در سفینه جدا می کرد، این اتفاق حتماً در داستان اصلی گنجانده می شد. البته بعداً در داستان متوجه می شدیم که این کار را برای نجات لویی انجام داده است. چون سوراخی در تیوب هوای او وجود داشته است. البته در مورد کمیک های اکشن شماره 441 اینگونه نبود.


در این کمیک، وثرویزارد (Weather Wizard) نوعی صاعقه سیاه کشف می کند که در صورت برخورد با یک کریپتانی باعث می شود او فرد کناری خود را به قتل برساند.وثر ویزارد با طرح نقشه ای به دیدار سوپرمن و فلش می رود و با یک صاعقه سوپرمن را مورد هدف قرار می دهد. بعداً مشخص می شود که سوپرمن و فلش لباس خود را عوض کرده اند، و نقشه بی نتیجه می ماند. سوپرمن هرگز به فلش آسیبی نمی رساند.

 

2 چهار شگفت انگیز علیه مردان ایکس شماره 2

همانطور که در اولین اشاره ای که به این سری از داستان ها داشتیم، معارضه ای که بین مردان ایکس و چهار شگفت انگیز اتفاق افتاد، از آنجا شروع شد که میستر فنتستیک به کیتی پراید کمک نکرد، چون باور نداشت که قابلیت کمک به کیتی را دارد. پس مردان ایکس به دکتر دووم روی آوردند. در همین زمان چهار شگفت انگیز بر روی اطلاعات دفترچه ای کار می کردند که مدعی شده بود رید ریچاردز خود و دوستان خود را از طریق امواج گیهانی به گذشته های دور فرستاده تا کسب قدرت کند.


در شماره 2 از کمیک مردان ایکس علیه چهار شگفت انگیز بین این دو گروه جنگی در می گیرد، ولی ولورین میستر فنتستیک را زخمی نمی کند و همینطور به فرانکلین نمی گوید که انتقام مادرش را گرفته است. نکته مورد توجه این است که زن نامرئی اصلاً در داستان حضور نداشت.

 

1 کمکی های کاپیتان آمریکا شماره 1

کاور جک کربی برای کمک های کاپیتان آمریکا شاید اولین کمیکی باشد که شخصیتی را در حال مشت زدن به هیتلر نشان می داد. این موضوع بقدری در آمریکا سروصدا به پا کرد که جک کربی و جو سیمون برای رهایی از دست نازی های عصبانی تحت حفاظت پلیس قرار گرفتند. نکته جالب این بود که در داستان اصلی اثری از هیتلر وجود نداشت.


حتی کاپیتان به آلمان ترفته بود، ولی چند نفر از خرابکاران نازی را سر جای خود نشانده بود. این موضوع چنان سروصدایی به پا کرده بود که تایملی با سوء استفاده از موقعیت آن را برای شماره 2 این کمیک هم انتخاب کرد…


در این شماره و بخاطر اعتراضات خوانندگان، کاپیتان به آلمان سفر کرد و هیتلر را مورد ضرب و شتم قرار داد!
آیا شما هم کاورهایی را در نظر دارید که محتوای آنها با داستان اصلی تفاوت دارند و نکته انحرافی محسوب می شدند؟

 

15 باری که کاورهای کمیک به شما دروغ گفتند
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *