مقالات کمیک

فلش: فرق ریورس فلش و زوم در چیست؟

ریورس فلش و زوم پیشینه ای طولانی و در هم تنیده دارند و همین باعث شده است تا بسیاری فکر کنند که این دو یک شخصیت هستند. در اینجا به بخش هایی که باعث بروز این سوء تفاهم شده پرداخته می شود…و همینطور وجه تمایز این دو بیان می شود.
اکثر مصیبت هایی که به سر فلش آمده و همینطور بزگترین چالش های او بخاطر وجود دو شرور بوده است. ریورس فلش (Reverse Flash) و زوم (Zoom). اگرچه هر دوی آنها اسپیدستر هستند ولی در دنیای کمیک دو شخصیت متفاوت هستند و انگیزه های متفاوتی را دنبال می کنند. با این وجود اگر بخوهید این دو را در کمیک ها بررسی کنید، ممکن است کمی سر در گم شوید.

چون این ریورس فلش است…

و این زوم…

متوجه چیزی شدید؟ بله آنها دو شخصیت متفاوت هستند. شخصیت هایی که در سریال های تلویزیونی هم شبیه هم هستند. ولی سردرگمی ها به اینجا ختم نمی شوند. در کمیک ها ریورس فلش با نام پروفسور زوم یا زوم هم شناخته می شود. و در بعضی از کمیک ها ایبارد ثاون (Eobard Thawne) ریورس فلش است و شخصیت دیگر زوم.
خوب چطور شد؟ چرا تشخیص این دو شخصیت تا این حد دشوار است؟
پاسخ این سؤال نکات ظریفی را در بر دارد، ولی ساده ترین نکته این است که زوم که اولین بار در سال ۲۰۰۱ وارد عرصه کمیک شد، قرار بود جای ریورس فلشی را بگیرد که در سال ۱۹۶۲ وارد کمیک ها شد و در سال ۲۰۰۱ جان خود را از دست داد. برای هضم بهتر موضوع جیسون تاد (Jason Todd) و تیم دریک (Tim Drake) را در نظر بگیرید که “رابین جدید” شدند و جیمی ریس (Jaime Reyes) که “بلو بیتل جدید” شد. شخصیتی که ما تحت عنوان زوم می شناسیم، برای مدتی “ریورس فلش جدید” شد. دلایلی متفاوتی برای این مسئله وجود دارد که اکثراً مشخص نیستند. در اینجا به چند نکته پرداخته می شود. ببینید آیا می توانید بعضی از این سردرگمی ها را برای خو حل کنید.
برای شروع نگاهی خواهیم داشت به دو دوره ای که در آنها ریورس فلش و زوم حضور داشته اند: قبل از New 52 و بعد از آن.

قبل از New 52
ریورس فلش


ریورس فلشی که با بازی تام کاوناگ در سریال فلش CW معرفی شد، از ریورس فلش اصلی الهام گرفته شده بود. این شخصیت ایبارد ثاون یکی از شهروندان قرن ۲۵ است که دلمشغولی خاصی به فلش دارد و تا جایی پیش می رود که نسخه ای کپی از فلش را بسازد و وقتی در زمان به عقب مسافرت می کند، متوجه می شود که قرار است به دشمن اصلی فلش تبدیل شود و به دست او کشته شود. این مسئله باعث فروپاشی ذهن بی ثبات ایبارد می شود و به شروری تبدیل می شود که می شناسیم.
همانطور که گفته شد، ایبارد در بعضی از کمیک ها پروفسور زوم و زوم هم خوانده شده است. همانطور که بتمن “جنگجوی شنل پوش” و “شوالیه سیاه پوش” هم خوانده شده است. ایبارد به این نام ها شناخته شده است و به نظر می رسد برای شروری تا این حد مهم دور از انتظار نباشد. ایبارد در نهایت اقدام به قتل همسر بری الن و چند سال بعد نامزد جدیدش می کند. همه آنها قبل ازاین است که گردنش به دست فلش شکسته می شود و به دریافت اولیه فلش مبنی بر کشته شدنش به دست فلش جامه عمل می پوشاند و مسیر را برای خطوط داستانی بعدی هموار می کند.

زوم

این مسیر داستانی جدید زمانی اتفاق می افتد که والی وست، سومین فلش، هم لباس زرد و هم لباس قرمز را پوشیده است. هانتر زالامون (Hunter Zolomon) یکی از نزدیک ترین دوستان فلش بود و بعد از قتل مادرش متوجه شد که پدرش یک قاتل زنجیره ای است. متأسفانه این تنها یکی از تراژدی هایی بود که متوجه هانتر شد.
هانتر که قصد داشت مانند پدرش مجرمان پلید را شکار کند، به اف بی آی ملحق می شود و همانجا با یکی از همکارانش به نام اشلی ازدواج می کند. ولی در یکی از درگیری هایی که با یکی از شرورها اتفاق می افتد، پدر اشلی تیر می خورد و می میرد. اشلی از هانتر طلاق می گیرد و هانتر از اف بی آی اخراج می شود. او به کیستون سیتی می رود و به نیروی پلیس آن شهر ملحق می شود و در آنجا با والی آشنا می شود. ولی تراژدی ها ادامه پیدا می کنند و بعد از حمله گوریلا گراد هانتر با گردنی شکسته به جا می ماند.
هانتر از دوستش فلش خواهش می کند تا در زمان به عقب سفر کند و مانع از این اتفاق بشود. وقتی والی این درخواست او را رد می کند، هانتر تصمیم می گیرد با استفاده از تردمیل کیهانی این کار را انجام دهد. ولی انفجاری رخ می دهد و به او این امکان را می دهد که بطور نسبی بر روی زمان تأثیر گذارد و متوجه می شود که می تواند با سرعت بسیار زیادی حرکت کند. او سلامت روانی خود را از دست داده است. او با الها م از دشمن فلش لباسی شبیه پوشش او برای خود می سازد و نام زوم را برای خود انتخاب می کند.

خوب، حالا چطور این دو را از هم تشخیص دهیم؟
ایبارد ثاون و هانتر زالامون لباس هایی شبیه به هم دارند. پس چطور باید آنها را از یکدیگر تفکیک کنیم؟
بعضی وقت ها زمان معیار خوبی است. اگر به کتاب کمیکی نگاه می کنید که به سال های قبل از سال ۲۰۰۱ تعلق دارد، شخصیت مورد نظر ریورس فلش است. اگر کمیک مورد نظر به سال متعلق به سالهای ۲۰۰۱ تا فلش: تولدی دوباره در سال ۲۰۰۹ باشد احتمالاً با زوم طرف هستید. پس از تولد دوباره که به بازگشت دوباره ایبارد ثاون انجامید، شخصیت مورد نظر احتمالاً ایبارد است. (البته با آمدن ایبارد هانتر حذف نشد، ولی بعد از این اتفاق هانتر زیاد آفتابی نشد تا رویدادهای New 52).
البته دشمن آنها هم می تواند وجه تمایزبخش باشد. ریورس فلش عمدتاً دشمن بری الن بود در حالیکه زوم شروری است که با والی وست دشمنی دارد. در نهایت یک کلید دیداری هم وجود دارد که اغلب می تواند ما را در تشخیص این دو کمک کند. لباس زوم چشمان او را می پوشاند که اغلب از آن مردمک های سرخ پدیدار می شود که اطرافش را عدسی هایی تیره احاطه کرده اند، در حالیکه لباس ریورس فلش چشمان او را نمی پوشاند.

این ریورس فلش بود که نقش عمده ای در داستان فلش پوینت ایفا کرد. فلش پوینت همان داستانی است که نقطه شروع سری New 52 به حساب می آید. این آخرین سری داستان هایی بود که در آن ریورس فلش با لباس زردرنگ در آن ظاهر شد. بعد از آن مسائل تا حدود زیادی تغییر کردند.

پس از New 52
ریورس فلش


وقتی در سال ۲۰۱۱ دی سی تمامی کمیک های خود را از نو شروع کرد، بعضی از سری ها بیش از دیگران شاهد این تغییر بودند. فلش که به قلم فرانسیس ماناپول (Francis Manapul) و برایان بوچلاتو (Brian Buccellato) خلق می شد، بیشترین تغییر را به خود دید. تقریباً تمامی شرورها از نو طراحی شدند و ریورس فلش هم وقتی در سال ۲۰۱۳ وارد خط داستانی شد، از این قاعده مستثنا نبود.
بعد از حضور دوباره ایبارد ثاون در فلش: تولدی دوباره تشخیص ریورس فلش (که لقب پروفسور زوم را هم با خود یدک می کشید) از زوم دشوار شد، پس New 52 این دو را از هم متمایز کرد.


ریورس فلش New 52 که اولین بار در شماره ۲۲ کمیک فلش دیده شد، دنیل وست برادر آیریس وست بود. او قدرت های خود را از سانحه عجیبی که در نیروی سرعت (Speed Force) اتفاق افتاده بود، کسب کرده بود. این ریورس فلش یک لباس سیاه و سرخ دراماتیک به تن می کند که اصلاً به لباس ریورس فلش اولیه که زرد بود، شباهتی ندارد. دانیل مانند نسخه تلویزیونی فلش که تنها ریورس فلش خوانده می شود، هرگز زوم یا پروفسور زوم خوانده نمی شود.
پس از حضور اولیه در داستان فلش و ارائه نسخه آخرش، دانیل به عنوان یکی از اعضای تسک فورس ایکس در جوخه انتحار مطرح می شود که در حال حاضر گمان می رود، مرده باشد.

زوم
در شماره ۴۰ از داستان های فلش در سری New 52 زوم به داستان معرفی شد و داستان اولیه ان در شماره ۴۷ به پایان رسید. نسخه ای از زوم که به عنوان پروفسور زوم مطرح است هانتر زالامون نیست، و ایبار ثاون است. زومی که در New 52 شاهدش هستیم، بیشتر شبیه نسخه اولیه ثاون است که از آینده به گذشته رفته تا با بری الن روبرو شود. همه اینها بخاطر اینکه آنها فلش را ستایش می کنند ونمی خواهند تحت سلطه ظالمانه او باشند.
اگرچه این لباس ایبارد خیلی به لباس اولیه این شخصیت نزدیک است، ولی قدرت هایش بیشتر شبیه زوم هانتر زالامون است. او می تواند زمان را بطور نسبی کنترل کند و طوری وانمود کند که که از همه سریعتر حرکت می کند. حتی از فلش. او مانند ایبارد سریال تلویزیونی فلش مسئول مرگ مادر بری است.

پس چطور می توان این دو را از هم متمایز کرد؟

با توجه به اینکه این دو تفاوت زیادی با هم دارند، ولی الان تشخیص زوم از ریورس فلش نسبت به دوره قبل از New 52 آسان تر است. مهمترین تفاوت این است که زوم به ایبارد ثاون بعد از New 52 اشاره دارد و هانتر زالامون به پیش از آن دوره تعلق دارد. ایبارد لباسی را می پوشد که به لباس نسخه زوم قبلی نزدیک تر است، ولی با وجود نماد رعد الماس شکل روی سینه و انرژی سیاهی که از او ساطع می شود، که هیچیک از شخصیت های قبل از New 52 نداشته اند، تشخیص او ساده خواهد بود.

این موارد چه ارتباطی به سریال تلویزیونی دارند؟
ما می دانیم که ریورس فلش کیست و الان برای زوم دو انتخاب داریم. با این وجود زوم مجموعه تلویزیونی فلش تفاورت هایی نسبت به نسخه کمیک خود دارد. اولاً لباسش شبیه هیچکدام از شرورهای داستان های کمیک نیست و کمی شبیه به لباس دنیل وست در سری New 52 است. از طرفی دیگر این نسخه از شخصیت از زمین ۲ آمده است که پدیده ای نو است. پس احتمالاً زوم کسی است که از کمیک ها نسخه برداری نشده است.
با این وجود فلش و ارو اغلب اوقات توقعات ما را دور می زنند و ما را مجبور می کنند فکر کنیم یک شخصیت کلاسیک در بطن شخصی دیگر قرار گرفته است. در حالیکه اینطور نیست. این دقیقاً همان کاری است که اخیراً با ریورس فلش و هریسون ولز کردند و در نهیت مشخص شد که هریسون ولز ایبارد ثاون بوده است.
بطور خلاصه در اینجا ما تلاش کردیم این دو شخصیت را در قالب داستان های کمیک به شما بیشتر بشناسانیم. ولی وقتی نوبت سریال می شود، نمی توانیم تشخیص دهیم چه کسی پشت ماسک قرار دارد!

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا