آموزش تحلیل تکنیکال و تریدرمز ارزها

بیت کوین چیست؟

بیت کوین چیست – بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که در ژانویه سال ۲۰۰۹ ایجاد شد. این رمزارز ازایده های مندرج در وایت پیپری که از فردی با هویت مرموز بنام ساتوشی ناکاموتو به جای مانده بود، تبعیت می کند. هویت شخص یا اشخاصی که این رمزارز را خلق کردند، هنوز ناشناخته است. بیت کوین وعده داد تا هزینه های تراکنش را نسبت به روش های مرسوم آنلاین کاهش دهد. این رمزارز برخلاف ارزهای مرسوم تحت سلطه دولت ها اداره نمی شود.
بیت کوین را یک رمزارز می شناسند، چون از رمزگذاری برای حفظ امنیت استفاده می کند. هیچ بیت کوین فیزیکی وجود ندارد و ترازها در یک سیستم ثبتی (ledger) عمومی ثبت می شوند تا عموم به آن دسترسی داشته باشند. البته تمام این گزارشات رمزگذاری شده اند. تمامی تراکنش هایی که بر پایه بیت کوین شکل می گیرند، توسط محاسبات کامپیوتری بسیار قوی اعتبارسنجی و تأیید می شوند که “ماینینگ” نام دارد. هیچ بانگ یا مؤسسه دولتی مسئول ایجاد و پشتیبانی بیت کوین نیست و یک بیت کوین بخشی از دارایی فیزیکی محسوب نمی شود. با وجود اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا بیت کوین هنوز به عنوان یک روش قانونی شناخته شده نیست، ولی باعث ظهور صدها رمزارز دیگر شده است که در مجموع آلت کوین (Altcoin) نامیده می شوند. بیت کوین را به اختصار با حروف BTC می شناسیم.

چند نکته کلیدی

بیت کوین در سال ۲۰۰۹ به کار گرفته شد و بزرگترین رمزارز بازار سرمایه است. بیت کوین بر خلاف ارزهای فیات از طریق بهره گیری از سیستم لجر غیرمتمرکز که تحت عنوان بلاک چین (blockchain) مطرح شده است، ایجاد، توزیع، معامله و استخراج می شود.
پیشینه بیت کوین به عنوان یک مقوله ارزشمند با فراز و نشیب های بسیاری همراه بوده است. بیت کوین به عنوان اولین ارز مجازی محبوبیت و موفقیت بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است و الهام بخش ظهور رمزارزهای دیگری شده است.

درک بیت کوین

سیستم بیت کوین متشکل از مجموعه ای از کامپیوترهاست (که به آنها “گره” یا “ماینر” گفته می شود) و همه آنها بر پایه کد بیت کوین کار می کنند و در بلاک چین ذخیره می شوند. به بیان نمادین می توان بلاک چین را مجموعه ای از بلوک ها در نظر گرفت. در هر بلوک مجموعه ای از تراکنش ها انجام می پذیرند. به دلیل اینکه تمامی کامپیوترهایی که بلاک چین را اجرا می کنند، از یک سری از بلوک ها و تراکنش های مشخص تشکیل یافته اند و می توانند شاهد پرشدن این بلوک ها با تراکنش های بیت کوین جدید باشند، هیچکس نمی تواند در این سیستم تقلب کند.
تمام افراد چه آنهایی که “گره” بیت کوین دارند چه آنهایی که از آن بهره مند هستند، می توانند بصورت بلادرنگ شاهد تراکنش ها باشند. اگر کسی بخواهد مقاصد پلید خود را به اجرا بگذارد، باید صاحب ۵۱ درصد از کل نیروی محاسباتی باشد که بیت کوین را تشکیل داده است. بیت کوین در سال ۲۰۲۱ دارای حدود ۱۳۷۶۸ گره کامل بود. این عدد همواره در حال رشد بوده است و حملات هکرها را تقریباً غیرممکن کرده است.
ولی چنانچه چنین عملی بوقوع بپیوندد، ماینرهای بیت کوین (افرادی که با کتمپیوترهای خود در این سیستم شرکت کرده اند) احتمالاً به یک بلاک چین دیگر منتقل می شوند و دست مهاجمان را در حنا می گذارند!!
ترازهای توکن های بیت کوین از کلیدهای عمومی و خصوصی استفاده می کنند که متشکل از زنجیره های بلندی از اعداد و حروف هستند که از طریق الگوریتم های رمزگذاری کننده ریاضی به یکدیگر متصل می شوند. کلید عمومی یا Public Key (که می توان آن را با یک شماره بانکی مقایسه کرد مانند آدرسی عمل می کند که در اختیار همه می تواند قرار بگیرد و بقیه می توانند به آن بیت کوین واریز کنند.
کلید خصوصی (Private Key) که می توان آن را با پین کد دستگاه خودپرداز مقایسه کرد، تنها برای تأیید تراکنش بیت کوین مورد استفاده قرار می گیرد. کلیدهای بیت کوین را نباید با کیف پول های بیت کوین اشتباه گرفت. کیف های پول بیت کوین (Bitcoin Wallets) وسیله هایی دیجیتال یا فیزیکی هستند که معامله بیت کوین را تسهیل می کنند و به کاربران این امکان را می دهند که مالکیت سکه ها را ردیابی کنند. اصطلاح “کیف پول” می تواند کمی غلط انداز باشد به این شکل که ماهیت غیرمتمرکز بیت کوین نگهداری آن در یک مکان را غیرممکن می کند. بلکه همواره این سکه های مجازی بر روی بلاک چین ها توزیع می شوند.

تکنولوژی همتا به همتا

بیت کوین یکی از اولین ارزهای دیجیتال است که از تکنولوژی همتا به همتا (Peer to Peer Technology) استفاده کرده است تا پرداخت های آنی را تسهیل کند. افراد مستقلی و شرکت هایی که صاحب قدرت پردازش کامپیتری هستند و در شبکه بیت کوین حضور دارند (ماینرهای بیت کوین) مسئول انجام پردازش تراکنش ها برروی بلاک چین هستند و انگیزه آنها آزادکردن بیت کوین جدید است. هزینه تراکنش ها با بیت کوین پرداخت می شوند.
این ماینرها را می توان مراجع اعتباری غیرمتمرکزی تلقی کرد که تآمین کننده اعتبار شبکه بیت کوین هستند. بیت کوین ها طی روندی ثابت و بطور متناوب نزولی به ماینرها تعلق می گیرند. تنها ۲۱ میلیون بیت کوین قابل استخراج وجود دارند. در ماه نوامبر ۲۰۲۱ حدود ۱۸.۸۷۵ میلیون بیت کوین موجود بود و ۲.۱۲۵ میلیون بیت کوین هنوز بصورت ماین نشده باقی مانده بود.
پس متوجه شدیم که بیت کوین و دیگر رمزارزها به شکلی متفاوت از ارزهای فیات وجود دارند که در سیستم های متمرکز بانکی از آنها استفاده می شود. این ارز با روندی مطابق رشد اقتصادی تولید می شود و سیستم ان بدنبال ایجاد ثبات قیمتی است. یک سیستم غیرمتمرکز مانند بیت کوین میزان عرضه را از پیش و براساس یک الگوریتم عرضه می کند.

استخراج بیت کوین

استخراج (ماینینگ) بیت کوین فرآیندی است که طی آن بیت عرضه و وارد چرخه تراکنش ها می شود. بطور کلی ماینینگ مستلزم حل معماها و معادلات پیچیده برای کشف بلوک های جدید است که با انجام آن به بلاک چین اضافه می شود.
ماینینگ بیت کوین گزارشات مربوط به تراکنش ها را بر روی شبکه اضافه و تأیید می کند. ماینرها برای انجام خود بیت کوین می گیرند و این پاداش بیت کوین هر ۲۱۰۰۰۰ بلوک نصف می شود. در سال ۲۰۰۹ پاداش ماینینگ بلوک ۵۰ بیت کوین بود. در تاریخ ۱۱ ماه می ۲۰۲۰ سومین هاوینگ (نصف شدگی) اتفاق افتاد و پاداش کشف هر بلاک را به ۶.۲۵ سکه کاهش داد.
با استفاده از سخت افزارهای متعددی می توان بیت کوین ماین کرد. با این وجود برخی از آنها پاداش بیشتری را به دارنده های خود هدیه می دهند. برخی از چیپ های کامپیوتری که با نام مدارهای منسجم کارهای خاص (ASIC) و برخی کارت های گرافیکی خاص (GPU) می توانند پاداش های بیشتر را عاید دارندگان خود کنند. این پردازنده های پیشرفته را تحت عنوان mining rig می شناسند.
یک بیت کوین را می توان تا هشت رقم اعشار تقسیم کرد و کوچک ترین بخش از آن ساتوشی (Satoshi) نامیده می شود. اگر ماینرها به توافق برسند، می توان این رقم را تا ۱۱ رقم اعشار پیش برد.

خط تاریخی مختصر بیت کوین

۱۸ آگوست ۲۰۰۸
دامین Bitcoin.org در این روز ثبت شد. این دامین در برابر اطلاعات آماری مصون است و کسی نمی تواند بداند این دامین توسط چه کسی به ثبت رسیده است.

۳۱ اکتبر ۲۰۰۸
شخص یا گروهی موسوم به ساتوشی ناکاموتو در سایت metzdowd.com و در لیست نامه های رمزنگاری اطلاعیه ای با این عنوان منتشر می کند. “من بر روی یک سیستم پولی الکترونیک کار می کردم که یک سیستم همتا به همتا محسوب می شود و نیازی به حضور شخص ثالثی ندارد”. این وایت پیپر (White Paper) مشهور در سایت Bitcoin.org عرضه شده است و تحت عنوان “بیت کوین: سیستم نقدینگی الکترونیک همتا به همتا” منتشر شده است.

۳ ژانویه ۲۰۰۹
اولین بلوک بیت کوین ماین شد که بلوک صفر بود. این بلوک را “بلوک خاستگاه (Genesis Block) می نامند که حاوی این متن بود “زمان ۳ ژانویه ۲۰۰۹ قاضی در شرف صدور ضمانت نامه برای بانک ها”. شاید می خواستند استخراج بیت کوین در آن تاریخ یا بعد از آن را اثبات کنند. شاید هم یک بیانیه سیاسی محسوب می شد.

۸ ژانویه ۲۰۰۹
اولین نسخه از نرم افزار بیت کوین در سرویس کریپتوگرافی میلینگ لیست عرضه شد.

۹ ژانویه ۲۰۰۹
اولین بلوک بیت کوین ماین شد و به این ترتیب استخراج بیت کوین آغاز شد.

ساتوشی ناکاموتو کیست؟

هیچکس نمی داند مخترع بیت کوین دقیقاً کیست. ساتوشی ناکاموتو نام فرد یا گروهی از افراد است که وایت پیپر اصلی بیت کوین را در سال ۲۰۰۸ ارائه دادند و بر روی نرم افزار بیت کوین کار کردند که در سال ۲۰۰۹ عرضه شد. در سالهای پس از آن تاریخ اشخاصی ادعا کردند که افراد پس این نام مستعار بوده اند. ولی تا به امروز هویت اصلی این شخص در هاله ای از ابهام است.
اگرچه رسانه های جمعی اصرار دارند تا به عموم بقبولانند که ساتوشی ناکاموتو یک نابغه بوده که با دانش شخص خود این پروژه را مطرح کرده، ولی اینکه این نوآوری ها در خلأایجاد شده باشند بعید به نظر می رسد. تمامی اکتشافات اصلی دانشمندان هر چند اصیل، بر پایه تحقیقات پیشین آنها استوار بوده اند.
قبل از بیت کوین نسخه های دیگری از رمزارزها هم وجود داشته اند. هش کش (Hashcash) ادم بک در سال ۱۹۹۷ اختراع شد و بعد از آن بی مانی (b-money) وی دای و بیت گلد نیک زابو و ارز اثبات کار تجدیدپذیر هل فینی از جمله ها نسخه هایی از رمزارزها بودند که قبل از بیت کوین مطرح شده بودند. وایت پیپر بیت کوین به هش کش و بی مانی اشاراتی داشته است. شاید افرادی که نام آنها در اینجا آمد، در ایجاد بیت کوین نقش داشته اند.
چند انگیزه می توان برای خالق بیت کوین تصور کرد که بخار آنها هویت خود را بطور ناشناس حفظ کرده است. یکی از آن دلایل حفظ حریم خصوصی می تواند باشد. بیت کوین توجه زیادی را در رسانه ها به خود جمع کرده است و شاید ساتوشی ناکاموتو نمی خواسته مورد توجه بیش از حد افراد دولتی و رسانه های گروهی باشد. دلیل دیگر می توانسته احتمال بروز اختلال کلی در سیستم بانکی و پولی کشورها باشد. اگر بیت کوین با محبوبیت بیش از حد مردم مواجه می شد و از ارزهای فیات کشور پیشی می گرفت، و تهدیدی به سیستم اقتصادی کشورها می شد، این امکان نیز وجود داشت که دولت ها بخواهند اقدامات قضایی جدی علیه او به اجرا بگذارند.
یکی دیگر از دلایل این اقدام امنیت است. در سال ۲۰۰۹ ۳۲.۴۹۰ بلوک از این ارز ماین شد که پاداش ماین هر بلوک ۵۰ بیت کوین بود. کل پرداختی در سال ۲۰۰۹، ۱۶۲۴۵۰۰ بیت کوین بود. یک نتیجه گیری منطقی می تواند این باشد که ساتوشی و همکارانش در سال ۲۰۰۹ مشغول ماین بیت کوین بوده اند و میزان بسیار زیادی از بیت کوین را برای خود ذخیره کرده اند.
کسی که چنین ثروتی را در دست داشته باشد، می تواند به هدف اصلی مجرمان و سارقان تبدیل شود. مخصوصاً اگر به این موضوع فکر کنیم که بیت کوین بیشتر شبیه پول نقد است تا سهام و اینکه با دسترسی به کلیدهای خصوصی آنها می توان آنها را به راحتی ذخیره کرد، به این احتمال قوت بیشتری می بخشد.
خالق بیت کوین می توانسته تراکنش هایی را که با اعمال زور انجام می شده اند، قابل ردیابی کند ولی ناشناس بودن روشی خوب بوده تا حتی الامکان از دید عموم مصون باشد.

ملاحظات خاص

بیت کوین به عنوان یک سیستم پرداخت

از بیت کوین می توان به عنوان سیستم پرداخت برای خرید کالاها و خدمات استفاده کرد. فروشگاه های فیزیکی می توانند اعلانی در معرض دید مردم قرار دهند که بر روی آن نوشته شده است: “بیت کوین پذیرفته می شود.” تراکنش ها را می توان از طریق ترمینال های سخت افزاری یا آدرس های والت و استفاده از کدهای QR و ابزارهای تاچ اسکرین انجام داد. یک کسب و کار اینترنتی هم می تواند با اضافه کردن یک گزینه پرداخت دیگر در کنار درگاه های کارت های اعتباری، پی پال و روش های دیگر پرداخت ارائه دهد.
در ماه ژوئن ۲۰۲۱ السالوادور به عنوان اولین کشوری که بیت کوین را در مناسبات مالی خود پذیرفت، مطرح شد.

موقعیت های استخدامی بیت کوین

آنهایی که خوداشتغال هستند، می توانند کارهایی در ارتباط با بیت کوین داشته باشند. چندین روش برای این کار وجود دارد. یکی از آنها ایجاد خدمات اینترنتی شخصی و اضافه کردن آدرس والت بیت کوین برای انجام فرآیندهای پرداخت هزینه است. چندین وب سایت و گروه های اشتغال هستند که امور مربوط به ارزهای دیجیتال را انجام می دهند.

مشاغلی برای بیت کوین بخشی از سایت Reddit.com است.

BitGigs خود را به عنوان یک بنگاه اشتغال زایی بیت کوین معرفی کرده است.
Bitwage روشی را ارائه می دهد مه بر اساس آن افراد می توانند بخشی از درآمد خود را بصورت بیت کوین در والت های خود دریافت کنند.

سرمایه گذاری در بیت کوین

چگونه می توان بیت کوین خرید؟

بسیاری از طرفدارن بیت کوین بر این باور هستند که آینده متعلق به بیت کوین است. بسیاری از آنهایی که از بیت کوین استفاده می کنند معتقدند که بیت کوین سیستم پرداخت سریع تری را ایجاد می کند و تراکنش ها را در سراسر جهان تسهیل می کند. اگرچه هیچ دولت یا بانک مرکزی از بیت کوین حمایت نمی کند، ولی می توان آن را با ارزهای مرسوم مبادله کرد. نرخ تبادل آن در برابر دلار آمریکا توانسته است توجه سرمایه گذاران بالقوه را به خود جلب کند. در حقیقت یکی از دلایل جذابیت بیت کوین و رشد رمزارزهای دیگر این است که می توان از آنها به عنوان جایگزین ارز فیات و دارایی های سنتی مانند طلا استفاده کرد.
در ماه مارچ ۲۰۱۴ IRS اعلام کرد که تمام ارزهای مجازی مانند بیت کوین مانند دارایی ها شامل پرداخت مالیات خواهند بود نه ارزها. سود و زیان حاصل از بیت کوین به عنوان سود و زیان سرمایه تلقی خواهند شد. این در حالی است که بیت کوین می تواند سود و زیان عادی به بار بیاورد. فروش بیت کوینی که ماین کرده اید یا از شخصی ثالث خریداری کرده اید، یا استفاده از بیت کوین برای خرید کالاها و خدمات نمونه هایی از تراکنش هایی هستند که می توان برای آنها مالیات تعیین کرد.
مانند بسیاری از دارایی های دیگر اصل خرید در قیمت پایین و فروش در قیمت بالا شامل بیت کوین هم می شود. رایج ترین روش تهیه بیت کوین خرید یا تبادل آن از طریق صرافی هاست ولی روش های زیاد دیگری برای کسب بیت کوین وجود دارند.

ریسک های مرتبط با سرمایه گذاری در زمینه بیت کوین

بعد از افزایش شدید قیمت بیت کوین توجه سرمایه گذاران به سمت آن جلب شده است. در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ قیمت بیت کوین ۷۱۶۷ دلار بود. یک سال بعد با رشد ۳۰۰ درصدی به قیمت ۲۸۹۸۴ دلار رسید. در سال ۲۰۲۱ و ماه نوامبر این سال رکورد ۶۸۰۰۰ دلاری را تجربه کرد.
بنابراین بسیاری از افراد بیت کوین را بخاطر ارزش آن خریداری می کنند نه قدرت آن به عنوان یک وسیله تبادلات مالی. با این وجود، عدم وجود تضمین ارزش آن و ماهیت دیجیتالی آن باعث شده که خرید و نگهداری ان با ریسک هایی همراه باشد. کمیسیون امنیت و تبادلات (SEC)، مدیریت قانونی صنعت مالی (FINRA) و اداره محافظت مالی مصرف کننده (CFPB) ظرف سالهای گذشته هشدارهایی را در این زمینه صادر کرده اند.
مفهوم ارز مجازی هنوز خیلی جدید است و در مقایسه با سرمایه گذاری های سنتی از پیشینه قوی و طولانی برخوردار نیستند. بیت کوین با وجود محبوبیت روزافزون خود، هنوز از کیفیت تجربی کمی برخوردار است و پس از گذشت یک دهه از مطرح شدن آن هنوز در مراحل توسعه قرار دارد. بری سیلبرت مدیراجرایی گروه ارز دیجیتال (که در رشد و سرمایه گذاری بیت کوین و شرکت های بلاک چین نقشی کلیدی ایفا می کند)، در مورد بیت کوین چنین نظری داری: “بیت کوین پرریسک ترین و پرسودترین نوع از سرمایه گذاری محسوب می شود.”

ریسک های قانونی

سرمایه گذاری در هر یک از زمینه های مرتبط با بیت کوین خالی از ریسک نیست. بیت کوین رقیبی جدی برای ارزهای دولتی است و می توان از آن برای تراکنش های غیرقانونی، پولشویی و دور زدن سیستم مالیاتی هم استفاده کرد. در نتیجه، این امکان وجود دارد که دولت ها به دنبال ایجاد محدودیت ها و ممنوعیت هایی در زمینه فروش بیت کوین باشند که برخی از این اتفاقات افتاده است. قوانین دیگری هم در راه هستند.
به عنوان مثال در سال ۲۰۱۵ اداره خدمات مالی نیویورک قانونی را نهایی کرد که بموجب آن تمام شرکت هایی که در خرید، فروش ، تبادل و ذخیره سازی بیت کوین نقش دارند، باید مشتریان خود را احراز هویت کنند و ساز و کار رسیدگی رسمی را برای رسیدگی به امور بیت کوین ارائه دهند و از ذخایر سرمایه ای پشتیبانی کنند. تمامی تراکنش های بالای ۱۰۰۰۰ دلار باید ثبت و ضبط شوند.
نبود قوانین یکپارچه در زمینه بیت کوین (و ارزهای مجازی دیگر) سؤالاتی را در زمینه پایایی، نقدینگی و جهانی بودن آن مطرح کرده است که پاسخگویی به آنها به این سادگی نیست.

ریسک امنیتی

اکثر افرادی که بیت کوین دارند، آنها را از طریق ماینینگ به دست نیاورده اند. آنها این ارزها و ارزهای محبوب دیگر را در بازارهای آنلاین محبوب و شناخته شده خریداری کرده اند که تحت عنوان صرافی رمزارز و بیت کوین فعالیت می کنند.
تبادلات بیت کوین بطور کامل بصورت دیجیتال انجام می شوند و مانند تمامی محصولات دیجیتال دیگر در خطر هکرها، بدافزارها و ناکارآیی عملیاتی هستند. اگر سارقی به هارددرایو کامپیوتر شخصی کسی دست یابد و کلید خصوصی آن را پیدا کند، می تواند بیت کوین های سرقت شده را به حساب خود منتقل کند. کاربران می توانند کلیدهای خود را در کامپیوتری نگهداری کنند که به اینترنت متصل نمی شود یا کدهای خود را در کیف های کاغذی نگهداری کنند. بهتر است این کدها بر روی کاغذ یادداشت شوند و از نگهداری آنها بر روی کامپیوترها پرهیز شود.
هکرها می توانند صرافی های ارزهای دیجیتال را هم هدف قرار دهند و به هزاران حساب و والت دیجیتال دسترسی پیدا کنند. یکی از موارد بسیار شناخته شده در این زمینه در سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد و بعد از سرقت میلیون ها دلار صرافی ژاپنی مت گامس مجبور شد فعالیت های خود را متوقف کند.
این مسئله می تواند باعث بروز اشتباهات زیادی شودچون تراکنش های بیت کوین دائمی و غیرقابل بازگشت هستند. این مسئله شباهت زیادی به کار با پول دارد. بیت کوین را تنها زمانی می شود پس گرفت که فرد خریدار تمایل به بازگرداندن آن داشته باشد. در زمینه کارت ها اعتباری بیت کوین هنوز شخص ثالث یا سیستم پردازش پرداختی وجود ندار. به همین دلیل منبع حمایتی خاصی برای این مشکل وجود ندارد.

ریسک بیمه

برخی از سرمایه گذاری ها توسط سازمان حمایت اوراق سرمایه گذار (SIPC) بیمه می شوند. حساب های بانکی عادی را مؤسسه بیمه پرداخت فدرال (FDIC) بیمه می کند.
بطور کلی تبادلات بیت کوین و حساب های بیت کوین تحت بیمه هیچ سیستم قانونی نیستند در سال ۲۰۱۹ معامله گر اصلی و پلاتفرم تجاری SFOX اعلام کرد که قادر است بیمه FDIC را در مورد سرمایه گذاران بیت کوین به مورد اجرا گذارد ولی این کار را تنها در مورد بخشی از تراکنش هایی که شامل انتقال پول باشد، انجام خواهد داد.

ریسک تقلب

اگرچه بیت کوین از رمزهای کلید خصوصی برای تأیید صاحبان و ثبت تراکنش ها استفاهد می کند، ولی اسکمرها و متقلبان ممکن است اقدام به فروش بیت کوین جعلی کنند. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۳، SEC پرونده ای قانونی را علیه یک عاملیت طرح پانزی با محوریت بیت کوین به جریان انداخت. پرونده هایی هم در زمینه تغییر قیمت بیت کوین وجود دارند که حالت رایج دیگری از تقلب مرتبط با بیت کوین محسوب می شود.

ریسک بازار

در مورد ارزش سرمایه گذاری باید به نوسانات بیت کین توجه شود. در اصل ارزش بیت کوین در طول مدت زمان کوتاهی که از عمر آن میگذرد، نوسانات بسیار زیادی را تجریه کرده است. این ارز که در مقادیر زیاد خرید و فروش می شود حساسیت زیادی نسبت به اخبار نشان می دهد. طبق آمار منتشر شده از طرف CFPB قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۳ ظرف یک روز با افت ۶۱ درصدی مواجه شد. این در حالی است که رکورد ریزش قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد که حدود ۸۰ درصد بود.
اگر افراد کمی این رمزارز را به عنوان ارز بپذیرند، این واحدهای دیجیتالی ارزش خود را از دست خواهند داد و بی ارزش خواهند شد. در اصل، نظریاتی وجود دارند که بر این باور هستند که وقتی در اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۸ و در جریان هجوم به رمزارزها بیت کوین سقف قیمتی خود را از دست داد، “حباب بیت کوین” ترکید.
همین الان رقابت بسیار شدید است و اگرچه بیت کوین فاصله زیادی بین خود و صدها رمزارز دیگر ایجاد کرده است، جهش تکنولوژیک به شکل یک یک سکه مجازی بهتر همیشه یک تهدید محسوب می شود.
همین الان هم رقابت به اندازه کافی شدید است و اگرچه بیت کوین بواسطه شناخته شدن خود و پول سرمایه گذاری شده از دیگر رقبا پیشی گرفته است، ولی یک جهش تکنولوژیک در شکل یک سکه بهتر همیشه یک تهدید محسوب می شود.

شکاف در جامعه رمزارزی

در طول سال هایی که از عرضه بیت کوین می گذرد، نمونه های بسیاری از عدم توافق بین گروه هایی از ماینرها و توسعه دهندگانی وجود داشته است که باعث بروز شکاف بزرگی در بین جامعه رمزارزها شده است. در برخی از این موارد، گروه هایی از مصرف کنندگان و ماینرهای بیت کوین پروتکل شبکه بیت کوین را تغییر داده اند.
این فرایند تحت عنوان فرکینگ (forking) مطرح است و اغلب اوقات به ساخت نوع جدیدی از بیت کوین منتهی می شود. این جدایی می تواند از نوع سخت باشد (Hard Fork) که در آن یک سکه تا زمانی پیشینه تراکنشی با بیت کوین را حفظ می کند که توکن (token) جدید ایجاد شود. به نمونه هایی از رمزارزهایی که در نتیجه این فرآیند ایجاد شده اند در اینجا اشاره می کنیم: بیت کوین کش (که در سال ۲۰۱۷ ساخته شد)، بیت کوین گلد (که در ماه اکتبر ۲۰۱۷ ارائه شد) و بیت کوین اس وی (که در ماه نوامبر ۲۰۱۸ شکل گرفت).
حالت نرم این فرآیند (Soft Fork) تغییری در پروتکی است که هنوز با قوانین سیستمی دیگر سازگار است. به عنوان مثال، سافت فرک های بیت کوین کارکردهایی مانند شاهد جداشده (SegWit) را به سیستم اضافه کرده اند.

چرا بیت کوین ارزشمند است؟

در طول یک دهه گذشته ارزش بیت کوین بصورت تصاعدی افزایش یافته است. این افزایش قیمت از میزان ۱ دلار در سال ۲۰۱۱ تا بیش از ۵۸۰۰۰ دلار در سال ۲۰۲۱ ثبت شده است. این ارزش بدلیل چند عامل رقم خورده است. منابع آن که محدود هستند، تقاضای بازار و هزینه حاشیه ای تولید آن. بانبراین اگرچه بیت کوین یک ماهیت ملموس ندارد، ارزش زیادی را به خود اختصاص دارد و سرمایه کلی موجود در آن تا نوامبر سال ۲۰۲۱ در حدود ۱.۱۱ تریلیون دلار رسیده است.

آیا بیت کوین کلاهبرداری است؟

اگرچه بیت کوین یک ماهیت مجازی و ناملموس است، می توان آن را واقعی تلقی کرد. این سیستم بیش از یک دهه در جریان بوده و کارآیی خود را به اثبات رسانده است. کدهای کامپیوتری که این سیستم را میسر ساخته اند، بصورت کد باز هستند و هر کسی می تواند آنها را به جهت داشتن نقص برنامه نویسی و وجود یا عدم وجود شواهد مقاصد مجرمانه بررسی کند. البته جاعلان و کلاهبرداران می توانند با طرح هایی جعلی ارزهای مردم را از چنگ انها درآورند و سایت های صرافی ها را هک ککند، ولی این دلیل این موارد نقص رفتاری انسانی یا برنامه های طرف سوم خواهند بود نه بدلیل نارسایی در سیستم خود بیت کوین.

چه تعداد بیت کوین وجود دارد؟

میزان بیت کوین موجود ۲۱ میلیون واحد است و آخرین بیت کوین در حدود سال ۱۴۰ ماین خواهد شد. در نوامبر سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۸.۸۵ میلیون واحد (تقریباً ۹۰ درصد) بیت کوین میان شده بود. علاوه براین، برآورد متخصصان حاکی از آن است که حدود ۲۰ درصد از این بیت کوین ها بدلیل فراموشی کلیدهای خصوصی یا ارسال بیت کوین ها به آدرس هایی که بلااستفاده هستند، از چرخه خارج شده اند.

از کجا می توانم بیت کوین خریداری کنم؟

تعداد زیادی از صرافی های آنلاین هستند که می توان بیت کوین را از آنها تهیه کرد. علاوه بر آنها در برخی کشورها دستگاه های خودپرداز بیت کوین وجود دارند که می توان با استفاده از کارت های اعتباری از آنها بیت کوین تهیه کرد. یا اگر دوستانی دارید که بیت کوین دارند شاید بتوانید بدون استفاده از صرافی ها مقداری از آن را از آنها خریداری کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا