اتومبیل های کلاسیک

اتومبیل های کلاسیک – شاید “رسمی ترین” تعریف از اتومبیل کلاسیک را بتوان از “کلوپ اتومبیل کلاسیک” سراغ گرفت. این نهاد سالها بر این واقعیت تأکید داشت که تنها اتومبیل های “متمایز” و “زیبا”ی صاحب سبک تولید شده بین سالهای 1915 و 1948 را می توان تحت عنوان اتومبیل کلاسیک طبقه بندی کرد. در این تعریف اتومبیل لینکلن کانتیننتال نقطه پایان این ژانر محسوب می شد.
در انگلستان که شاید بتوان آن را محل تولد اتومبیل های اروپایی دانست، نهادهایی سنتی مانند کلوپ اتومبیل سلطنتی بازار خود را در شن بنا نهاده اند. بر اساس نظرات این صاحب نظران، اتومبیل هایی که بین سالهای 1885 و 1903 ساخته شدند و در نشریات سالانه لندن-برایتون به آنها پرداخته شد، “بازنشسته” (Veteran) نامیده می شوند. اتومبیل هایی که بین سالهای 1904 تا 1914 تولید شدند ادواردین (Edwardian) نامیده شدند. و اتومبیل های قدیمی (Vintage) بازه زمانی 1919 تا 1930 را به خود اختصاص داده اند. بر اساس این طبقه بندی با فروپاشی وال استریت در سال 1929 و ورشکستگی بنتلی این دوران طلایی به سر رسید. بر اساس این طبقه بندی اتومبیل های شایان توجهتولید شده بین سالهای 1931 تا 1939 را می توان در گروه “پساقدیمی” جای داد.
در حالیکه وقتی دقیق تر به موضوع نگاه می کنیم، متوجه می شویم که بسیاری از اتومبیل های قابل توجه و صاحب سبک در دهه های 1970 و 1980 تولید شده اند. در این سالها بود که ارزش اتومبیل های قدیمی با سرعت بیشتری در نظر طرفداران رشد کرد. اتومبیل های جاده ای و مسابقه ای دس ساز و پیشروی بیشتری توسط علاقمندان خریداری و نگهداری می شدند و تلاش بیشتری در زمینه حفظ آنها بکار گرفته می شد. نوستالژی های تازه کشف شده به معنی یافتن اتومبیل های دج، موریس، رنو یا فیات هایی بود که در اوایل مسیر کار تولید شده بودند و الان دارای ارزش تاریخی شده بودند. کلوپ هایی تشکیل شدند و مجلاتی منتشر شدند. تاریخچه ها نوشته شدند و خاطرات ثبت و نگهداری شدند. این همه به منظور حفظ گذشته موتوری انجام شد.
با گذر زمان گروه های جدیدی از اتومبیل ها به جرگه قدیمی ها پیوستند و باید به آنها نیز پرداخته می شد. به عنوان مثال اتومبیل های ژاپنی که پیشتر با تبعیض به آنها نگاه می شد، کمیاب و آنتیک شدند و رفته رفته این اجماع شکل گرفت که برخی از آنها از تست زمان عبور کرده اند و می توان به آنها لقب کلاسیک داد.
در این سایت به اتومبیل های کلاسیک تولید شده در بازه زمانی پس از جنگ جهانی دوم تا اوایل دهه 1990 پرداخته شده است که خود بازه زمانی بیش از یک ربع قرن پیش را پوشش می دهد. در این بین فاکتورهای متعددی لحاظ شده و در تقسیم بندی ها اتومبیل ها از طیف های متعددی از اقتصادی ترین تا قوی ترین، اتومبیل های خانوادگی تا نمونه های گران قیمت تجملاتی، و زشت ترین اتومبیل های خشن تا موارد زیبا و بی بدیل قرار داده شده اند. این طیف هم به فاکتورهای مرسوم توجه دارد و هم به ماجراجویی های فنی.
این واقعیت به مفهوم کلاسیک غنای بیشتری می دهد. این درست که برای قرار گرفتن در بین اتومبیل های کلاسیک، یک نمونه باید به قدر کافی قدیمی باشد که حس شگفتی و دوست داشتن را در ذهن شکوفا کند، ولی آنچه نمونه ای را به عنوان کلاسیک مطرح می کند کاملاً نظری است و نظرات هر یک از علاقمندان نسبت به دیگری تفاوت هایی اساسی دارند. همانطور که در زمینه های موسیقی، هنر، غذا و موارد مشابه دیگر هم چنین موضوعاتی به چشم می خورند. در این گروه از اتومبیل هایی که به این منظور تهیه شده اند، نمونه ای یافت نمی شود که کسی نخواهد آن را داشته باشد یا سوار آن نشود یا به تاریخچه آن و نقش آن در پیشرفت و تکامل اتومبیل ها افتخار نکند.نمونه هایی هستند که می توانند مزایده های جنون آمیزی به راه بیندازند. این ها اتومبیل هایی هستند که شما احتمالاً در دوره ای قصد خرید آنها را داشته اید یا به شکلی جمع بندی بخشی از زندگی و خاطرات یا محلی خاص برای شما هستند و همه آنها نقشی در فرایند پیچیده تکامل اتومبیل ها ایفا کرده اند.

 

دنیای اتومبیل های کلاسیک بسیار گشترده و متنوع است. در قلب این مقوله دارندگان این اتومبیل ها هستند که از اتومبیل های قدیمی محافظت می کنند و آنها را از نابودی نجات می دهند. هر چند روزهای پرکار آنها گذشته باشد. در سراسر جهان صدها کلوپ وجود دارند که از ساخته های کارخانه های خاصی نگهداری می کنند و برخی از آنها فعالیت خود را معطوف مدلی خاص کرده اند. ای کلوپ ها پشتیبانی، رابطه دوستانه و تخصص خود را در قالب خدمتی دوستانه ارائه می دهند که لازمه حفاظت و احیای یک اتومبیل کلاسیک در پروژه ای واقع گراست.
عملیات بازسازی اتومبیل زمانی آغاز می شود که آن اتومبیل به انتهای حیات خود رسیده است. بسیاری از اتومبیل ها بعد از 100000 کیلومتر کارکرد و یا چند دست گشتن به قیمت آهن قراضه شان به فروش می رسند. خبر خوب برای محیط زیست این است که 85 درصد از این اتومبیل ها قابل بازیافت هستند. ولی برای یک اتومبیل کلاسیک که دارای یک شرایط برتر (ازجمله قدمت، اصالت و یا هر دو ) است، این تازه اول راه یک زندگی جدید است. زندگی فرآیند احیای دوباره است.
هر علاقمند اتومبیل کلاسیک آرزوی این را دارد که در یک گاراژ تعطیل شده یا طویله ای با یکی از این اتومبیل ها روبرو شود. این در حالی است که بسیاری از این اتومبیل ها را می توان از آگهی های انلاین یا پشت مجلاتی که هنوز تغییرات دنیای مدرن و انتشار نسخه دیجیتال را نپذیرفته اند، پیدا می شوند. دلالان و مزایده ها مکان های دیگری هستند که می توان آنها را خرید. تهیه قطعات یدکی هم موضوع مهمی است. معمولاً برای تهیه قطعات باید با افراد مختلفی تماس گرفت یا به فروشگاه های فروش لوازم دست دوم مراجعه کرد. گاهی اوقات علاقمندان دیگر می توانند اطلاعاتی ارزشمند در این زمینه در اختیار شما قرار دهند.

در مورد اتومبیل های خیلی قدیم یا مدل های اسپورت خیلی خاص، مسیر نسبتاً ساده تر است. به نظر می رسد که جدا کردن بخش ها کار ساده ای باشد، چون پنل های بدنه به فریم های شاسی متفاوتی پیچ شده اند. معمولاً زنگ زدگی های زیادی هستند که باید تعمیر شوند. البته ده ها عمل دیگر نیز باید بر روی انها به انجام برسد. در مورد اتومبیل هایی که در آنها ساختار اتومبیل یک تکه است، کار بسیار دشوارتر است و صبر و مهارت بیشتری را می طلبد.

بازسازی جعبه دنده و موتور سخت ترین بخش هاست. آنهایی که ذهنیت فنی تری دارند این کارها لذت خود را دارند ولی برای صاحبانی که چنین گرایشی ندارند، این مسئله یک کار صنعتی صرف محسوب می شود که باید در کارخانه انجام پذیرد. در بعضی از موارد بعضی از متخصصان مجرب تلاش کرده اند تا نحوه بازتولید قطعاتی را که مدت زیادی است منسوخ شده اند، فرا بگیرند. آنها باید این کار را باید با دست انجام دهند. کاری که قبلاً توسط ماشین الات غران به انجام می رسید.

تعمیر یک اتومبیل مهارت کاملاً متفاوتی نسبت به نجاری یا کار با چرم است که با توجه دقیق به همنشینی بخش های داخلی خانه و دیگر جزئیات و عتیقه جات و … انجام می پذیرد. کار سخت است ولی به محض تمام شدن رضایتمندی زیادی را عاید شخص می کند. آنها معمولاً دوست دارند نتیجه این کار خود را در خیابان ها به نمایش بگذارند و دیگران را در لذت خود شریک کنند.

 

 

تاریخچه اتومبیل های کلاسیک
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *