معرفی ژانرهای سینمایی: علمی تخیلی

فیلم های علمی-تخیلی به ژانری از فیلم ها گفته می شوند که برداشتی علمی از پدیده ها دارند که بطور عام از طرف علم پذیرفته نیست. اشکال فرازمینی از حیات، دنیاهای بیگانه، دریافت های فراحسی و مسافرت در زمان که اغلب با عناصری آینده گرا مانند سفینه ها، روبات ها، سایبرگ ها، سفرهای بین منظومه ای و اشکال تکنولوژی از جمله مؤلفه های پذیرفته شده در این ژانر هستند. فیلم های علمی-تخیلی
ژانر علمی-تخیلی Science-Fiction Films |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فیلم های علمی-تخیلی به ژانری از فیلم ها گفته می شوند که برداشتی علمی از پدیده ها دارند که بطور عام از طرف علم پذیرفته نیست. اشکال فرازمینی از حیات، دنیاهای بیگانه، دریافت های فراحسی و مسافرت در زمان که اغلب با عناصری آینده گرا مانند سفینه ها، روبات ها، سایبرگ ها، سفرهای بین منظومه ای و اشکال تکنولوژی از جمله مؤلفه های پذیرفته شده در این ژانر هستند. فیلم های علمی-تخیلی اغلب بر موضوعات سیاسی و اجتماعی تمرکز دارند و موضوعاتی فلسفی مانند جایگاه انسان را مورد توجه قرار می دهند. در اکثر موارد فیلمهای علمی-تخیلی بدون توجه به میزان مقبولیت منطقی که نوشته های علمی-تخیلی باید به آن پایبند باشند، ساخته می شوند. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
این ژانر از زمان وجود فیلم های صامت سینما و فیلم سفر به ماه A Trip to the Moonجورج ملیس محصول سال ۱۹۰۲ در تاریخ سینما وجود داشته و با حقه ها سینمایی خاص خود بینندگان را مبهوت خود ساخته است. نمونه بعدی این ژانر فیلم متروپولیس Metropolis محصول سال ۱۹۲۷ بود. در دهه های ۱۹۳۰ و ۱۹۵۰ در این ژانر شاهد ظهور فیلم های درجه دو و کم هزینه بودیم. تنها پس از سال ۱۹۶۸ و ساخت فیلم ۲۰۰۱ ادیسه فضایی استنلی کوبریک بود که ژانر علمی-تخیلی جدی انگاشته شد. در دهه ۱۹۷۰ و پس از موفقیت فیلم جنگ های ستاره ای فیلم های بسیاری از این دست تولید و ارائه شدند و گیشه های فروش را بارها درنوردیدند. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ویژگی های ژانر |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بر اساس تعریفی که ویوین سوبچاک ارائه کرده است:
این تعریف طیف بین تجربه گرایی (واقعی) و تعالی گرایی (ماورایی) را پوشش می دهد و فیلم علمی-تخیلی را در کنار سوی تجربه گرا و فیلم های ترسناک و فانتزی را در سمت تعالی گرا قرار می دهد. با این وجود، بسیاری از نمونه های مشهوری از فیلم های ترسناک علمی-تخیلی وجود دارند که فرانکنشتاین Frankenstein و بیگانه Alien را می توان از آن گروه دانست. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سبک تصویری فیلم علمی-تخیلی را می توان برخورد بین تصاویر آشنا و ناشناس دانست. این برخورد زمانی رخ می دهد که تصاویر ناآشنا و بیگانه به تصاویری آشنا بدل می شوند. در فیلم پرتقال کوکی A Clockwork Orange استنلی کوبریک تکرار سبک های ساختاری Korova Milkbar دکورهای بیگانه را رفته رفته آشناتر جلوه می کنند. در حالتی مشابه تصاویر آشنا به حالت هایی بیگانه بدل می شوند. مثلاً در فیلمRepo Man و Liquid Sky تصاویر آشنا رفته رفته به عنصری بیگانه بدل می شوند. به عنوان مثال در فیلم دکتر استرنج لاو مخدوش کردن چهره ها و کارکتر های انسانی تصاویر آشنا را به تصاویر بیگانه تر تبدیل می کنند. در نهایت نمونه هایی وجود دارند که در آنها تصاویر آشنا و بیگانه در کنار یکدیگر قرار می گیرند. مثلاً در فیلم The Deadly Mantis آخوندک عظیم الجثه ای را می بینیم که از بنای یادبود واشنگتن رو به بالا در حرکت است. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نظریه پرداز فرهنگی اسکات باکتمن Scott Bukatman اینطور بیان می کند که فیلم علمی-تخیلی به فرهنگ معاصر این امکان را می دهد که شاهد بیانی عالی باشد، خواه از طریق اغراق در مقیاس، آخرالزمان یا تعالی. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
۱۰۰ فیلم برتر علمی- تخیلی سینما |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دستتون درد نکنه خیلی خوب بود
یک سوال داشتم اینکه لیست صدتایی ای که قرار میدید از چه سایتی هست؟(یکم مشکل حس میکنم توش😅)
بله درسته. این لیست یه کم قدیمیه و حدود ۵ سال پیش ترجمه شده بود و خوب از اون موقع تا به حال فیلم های جدیدی هم بودند که حتماً جاشون در این لیست خالیه. مثل interstellar، gravity و…