
گونه های سینمایی (مستند)
فیلمهای مستند شامل گروهی وسیع از مقوله های فیلمی هستند که با ساختاری غیر تخیلی قصد ثبت جنبه هایی از واقعیت را دارند که اغلب با هدف صیانت و حفظ یک سری از وقایع ساخته می شوند. زمانی مستند تنها ژانر موجود در سینما بود. “مستند” به عنوان یک روش فیلمسازی، یک سنت سینمایی و حالتی از پذیرش مخاطب محسوب می شود که همواره تکامل یافته و هیچ محدودیتی را برای خود مفروض نیست.
ژانر مستند Documentary Film |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فیلمهای مستند شامل گروهی وسیع از مقوله های فیلمی هستند که با ساختاری غیر تخیلی قصد ثبت جنبه هایی از واقعیت را دارند که اغلب با هدف صیانت و حفظ یک سری از وقایع ساخته می شوند. زمانی مستند تنها ژانر موجود در سینما بود. “مستند” به عنوان یک روش فیلمسازی، یک سنت سینمایی و حالتی از پذیرش مخاطب محسوب می شود که همواره تکامل یافته و هیچ محدودیتی را برای خود مفروض نیست. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تعریف مستند |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اولین بار مستند ساز اسکاتلندیجان گریرسون John Grierson در نقدی که برای فیلم Moana اثر رابرت فلاهرتی Robert Flaherty نوشته بود و در نشریه نیویورک سان منتشر شد، مورد استفاده قرار داد. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصول فیلمسازی گریرسون بر این اساس بود که پتانسیل سینما برای بررسی زندگی را می توان در نوع جدیدی از هنر مورد توجه قرار داد که در آن هنرپیشه های اصلی و صحنه های اصیل راهنماهایی بهتری نسبت به مشابه های تخیلی خود برای تفسیر دنیای مدرن هستند: از این دیدگاه تعریف گریرسون از مستند “پرداخت خلاقانه از واقعیت” است که پذیرفته شده است. این دیدگاه با دیدگاه فیلمساز شوروی سابق ژیگا ورتوف Dziga Vertov که “زندگی همانطور که هست” و “زندگی ثبت شده به روشی ناآگاه” تفاوت دارد. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منتقد آمریکایی پاره لورنتز فیلم مستند را به عنوان فیلم واقعیت محور تعریف می کند که دراماتیک است. منتقدان دیگر مستند را سوای فیلمهای غیر تخیلی می دانند که در آنها نظر و پیام خاصی در کنار واقعیت ارائه شده مطرح می شود. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ساخت مستند فرآیند پیچیده ساخت پروژه های مستند است. این فرآیند به آنچه سازندگان با وسایل رسانه ای، محتوی، فرم و استراتژی های تولید به منظور پرداختن به مشکلات خلاقانه، اخلاقی و مفهومی مطرح شده حین ساخت فیلم انجام می دهند، می پردازد. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
۱۰۰ فیلم برترمستند سینما |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سریال های مستند |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|