مقالات گرافیک

منابع الهام بخش طراحان

در این مقاله برخی از مهمترین مکان هایی که می توانند برای هنرمندان الهام بخش باشند، معرفی می کنیم. با وجود مجلات آنلاین، پورتفلیوهای دیجیتال و شبکه های اجتماعی ایده های بسیاری با یک کلیک در دسترس شما قرار می گیرند. در این دنیای مملو از ایده های خلاقانه طراحان کار ساده ای برای بدست آوردن ایده های طراحی دارند. ولی گاهی اوقات قوقای اطراف ما و ایده های جذاب نمی توانند ذهن ما را درگیر کنند و برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب به یک جرقه نیاز است.
دور شدن از محیط هایی که از آنها انتظار ایده های خلاقانه دارید می تواند دنیایی از منابع خلاقانه و ایده هایی غیرمترقبه در اختیار شما قرار دهد. در اینجا ۷ منبع غیرمنتظره از ایده های ناب و خلاقانه را به شما معرفی می کنیم که می توانند تخیل طراحان را شعله ور کنند. بزودی متوجه خواهید شد که قرار گرفتن در این شرایط بیش از هر شرایط رحی می تواند تخیل شما را به تکاپو وادارد.

۱ طبیعت
این منبع الهام را شاید نتوان یرمنتظره نامید، چون طبیعت همواره منبعی الهام بخش برای بسیاری از طراحان سراسر جهان بوده است از تقلید طبیعت در طراحی تولیدات گرفته تا ویژگیهای اسکیومورفیک در رابط های کاربری.
به عنوان مثال قطار سریع السیر شینکانسن ژاپن وجود خود را مدیون علاقه طراح آن ایجی ناکاتسو به تماشای پرندگان است. او دماغه قطارها را به شکل منقار پرندگان کینگ فیشر طراحی کرد تا در هنگام ورود به تونل کمترین تأثیراصطکاک ایجاد شوود. و ساختارهایی به پانتوگراف ها اضافه کرد تا حلقه هایی کوچک ایجاد کند که حالت های موجود بر روی پرهای جغد را تقلید می کرد تا صدای قطار به حداقل برسد.
پرندگان، درختان، حشرات، کوه ها و دره ها و …هیچگاه نقطه پایانی برای ایده های خلاق در طبیعت وجود نخواهد داشت، مخصوصاً اگر به سوژه ها از فاصله نزدیک نگاه شود و جزئیاتی مانند رنگ، بافت و الگوهایی که افراد عادی به آنها توجهی نمی کنند بررسی شوند. بد نیست از جای خود بلند شوید و به طبیعت بروید و ببینید طبیعت چه حرفی برای گفتن به شما دارد.

۲ معماری
ارتباط کفش های ورزشی Nike Air با اکسپرسیونیسم ساختاری فرانسوی در چیست؟ هر چیزی می تواند باشد. مشاور اصلی طراحی شرکت نایکی تینکر هتفیلد یک معمار است و ایده اصلی یکی از معروف ترین مدل های نایکی را از گالری های هنری مهم در پاریس بنام Centre Pompidou گرفته است.
هتفیلد ایده خود را از رنگ ها و سیستم های هوارسان Renzo Piano گرفت و نظام موجود در پس دیوارها از لوله کشی گرفته تا سیستم تهویه و پله های برقی او را در این مسیر یاری رساندند.
و چه کسی می تواند حدس بزند که سربازان استورم تروپر فیلم جنگ ستارگان به شکل در می آمدند، اگر او به دیدن آثار معمار کاتالانی آنتونیو گائودی در بارسلونا نمی رفت. آن همه دودکش های پیچ در پیچ. تعداد کسانی که از معماری به سمت طراحی رابط کاربری کشیده شده اند کم نیست. و این به آن دلیل است که معماران چشمانی تیز برای دیدن جزئیات زیبایی شناختی دارند.
پس به اطراف خود نگاه کنید. حتی اگر ساختمان مشهوری وجود نداشته باشد، ممکن است تکه جواهرهای کشف نشده ای در جزئیات ساخنمان های اطرافتان وجود داشته باشند که بتوانند به جهت فرم، شکل و رنگ بتوانند الهام بخش باشند.

۳ مسافرت
به نظر شما مسافرت نمی تواند منبعی مناسب برای خلق ایده های نو باشد؟ طرح چاپی مارتینیک که از برگ های موز نسخه برداری شده یکی از طرح هیا معروف شرکت سی دبلیو استاکول است که توسط تصویرگر معروف آلبرت استاکدیل و در جریان سفرش به سواحل دریای کارادیب در سال ۱۹۴۱ انجام شد و گذر زمان خللی در محبوبیت این طرح وارد نکرده.
بله آنها می توانستند در کتاب ها و از تصاویر مواردی الهام بخش پیدا کنند. ولی چیزی که آنها را تحت تأثیر قرار داد تصاویر محل هایی که دیده بودند نبود، بلکه تازگی و جذابیت این تجربه بود.
غرق کردن خود در تجربه جغرافیا و فرهنگی دیگر که تجانس زیادی با محرک های عادی شما ندارند، تأثیری بسیار مفید در گسترش گنجینه بصری شما دارد و همینطور تأثیربخشی عناصر عادی را به چالش می کشد. از منطقه راحتی خود فراتر بروید و چشمان خود را بسوی امکانات جدید باز کنید. سعی کنی همه چیز را ببینید. از فونت های مورد استفاده در تابلوهای راهنمایی و رانندگی تا بسته بندی کالاهای ارائه شده در فروشگاه ها، تگ های گرافیتی روی دیوارها و اشکال میوه های منحصربفرد موجود در بازار. شما هرگز نمی توانید حدس بزنید که هر کدام از این اشکال کجا و در طراحی کدام محصول شما را یاری خواهند کرد.

۴ خیابان های مرکزی شهرها
شاید مناطق مرکزی شهر آن شور و هیجان و تحرک قدیم را نداشته باشند، ولی هنوز منابع الهام بخشی محسوب می شوند. ما اغلب تجربیات اجتماعی و مصارف شخصی خود از این رهگذر را وقع نمی نهیم. به همین دلیل دیدگاهمان محدود می شود.
اگر یک سر به مناطق مرکزی شهر خود بزنید متوجه می شوید که با منبعی بی پایان از مصادیق فرهنگ پاپ و امور روزمره طرف هستید که می تواند نقطه شروعی مناسب برای خلق یک اثر هنر و شاید معماری باشد. گفته می شود که النبرگ فریزر پس از دیدن انحناهای بیونسه در ویدئویی که در مغازه ای به نمایش گذاشته شده بود، ایده تکمیلی برج پریمیر تاور را که در آن زمان در ملبورن در دست ساخت بود به دست آورد. موضوعات را لمس کنید و آنها را در متن خود بررسی کنید.
ببینید بر روی جلد مجلاتی که اصلاً نمی خوانید چه خبر است و بر روی تی شرت هایی که هرگز نخواهید پوشید. به مغازه های دست دوم فروشی بروید. آنها پر از اشیاء قدیمی و خاطره انگیزی هستند که دنیایی از ایده ها و خاطرات را در خود نهفته دارند.

۵ کتاب ها
کتابخانه ها محل های دیگری هستند که می توانند الهام بخش هنرمندان باشند و اغلب به انها بی توجه هستیم. کتاب ها، مجلات و روزنامه هایی که متعلق به دهه های گذشته هستند می توانندحاوی ایده های بی پایانی باشند. کتاب های رده سنی کودکان می توانند به جهت رنگ و طرح الهام بخش طراحان باشند. داشتن دانش کلاسیک ادبی هم می تواند بسیار مفید باشد.
در دهه ۱۹۷۰ جیانی ورساچه برای لوگوی خط تولید پوشاک مُد خود بدنبال ایده ای بود و راه خود را در اسطوره های قدیمی می دید و متوجه شد که مدوسا (Medusa) می تواند نماد جذابیت کشنده باشد. بسیاری از کتابخانه ها موارد دیگری را هم ارائه می دادند مانند بازی های تخته ای که طرح های الهام بخش و رنگ و عناصر گرافیکی دیگری را ارائه می دادند. وقت آن رسیده که کارت کتابخانه خود را تمدید اعتبار کنید!

۶ مردم
مردمی که در اطراف شما هستند می توانند منبعی ارزشمند از خلاقیت باشند. ایده UX که در قلب فید خبری فیسبوک دیده می شود نتیجه پرداختن به فن آوری نیست و بیشتر نتیجه مشاهده روانشناسی اجتماعی مردم و علاقه ذاتی به گفتگو و غیبت است.
مدیر بخش طراحی برند سابق فیسبوک پاول ادمز قبلاً گفته بود که فید خبری را از نحوه ارتباط مردم در شهرهای کوچک در گذشته الهام گرفته و اینکه هدف شرکت ایجاد نسخه دیجیتالی از میدان شهر بوده که در آن اخبار به همان صورتی که در شهرهای کوچک پخش می شده، به اطلاع کاربران برسدو اطلاع از رفتار مردم و نحوه ارتباط آنها می تواند الهام بخش طرح های جذابی شود که مورد توجه کاربران قرار بگیرد.

۷ غذا
طرح Alessi Juicy Saliffکه حدود ۳۰ سال به عنوان یکی از نمادهای طراحی صنعتی شناخته می شد توسط فیلیپ استارک طراحی شد و آبلیموگیری بودکه شبیه سازه های صنعتی بود و همچنین شباهت زیادی به ماهی مرکب داشت. شاید فکر کنید که این طراحی نتیجه خوردن ماهی مرکب در رستوران بوده است. درست حدس زدید. این ایده زمانی به ذهن استارک رسید که در سال ۱۹۸۹ در یک جزیره ایتالیایی بنام کاپرایا آب لیمویی را بر روی غذای کالاماری (تهیه شده از گوشت ماهی مرکب) می چکاند.
اگر ایده کافی ندارید، برای خوردن چیزی بزنید بیرون. به چلوکبابی یا رستوران فست فود محله خود سری بزنید. به ترکیب رنگ ها و بافت ها، طعم و حس ی که دارید فکر کنید و همینطور به اشکال غذایی که تحویل بدن خود می دهید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا