برداشت غلط از کمیک
10 برداشت غلط از کمیک ها – چرا یکی از محبوب ترین رسانه ها همواره مورد سوء تعبیر است؟ کتاب های کمیک یکی از خلاقانه ترین و بهترین اشکال رسانه در جوامع هستند و اغلب در آنها شاهد هنرنمایی ابرقهرمان ها هستیم. جای تعجب دارد که کمیک ها پس از این همه سال هنوز جایگاه خود را حفظ کرده اند.
حال مهم نیست که در مورد دو غول بزرگ این صنعت یعنی مارول و دی سی حرف می زنیم یا انتشارات دیگر، وقتی صحبت از کمیک ها به میان می آید، می توانیم مطمئن شویم که همیشه اتفاقاتی جالب در جریان خواهد بود. مشخص نیست که کلیت این گفتمان است یا خود داستان های جالب. ولی خوانندگان و همینطور آنهایی که طرفدار کمیک نیستند، همیشه حرفی برای گفتن در این زمینه دارند.
سوء تعبیرها در تمامی رسانه ها وجود دارند، ولی نکته مهم اینجاست که انتقادها هم در زمینه این رسانه پرطرفدار زیاد بوده و پیکان انتقادات به سمت این رسانه پرطرفدار نشانه گیری شده است. حتی طرفداران قدیمی هم برخی مواقع به انتشار این اطلاعات نادرست کمک می کنند. این مطلب می تواند بخاطر درک نادرست آنها از این رسانه باشد یا بخاطر جانبداری از یک جناح. به هر حال دلیل این پدیده هر چه باشد به نظر می رسد منشأ آن بیشتر عدم آگاهی باشد.
بدون توجه به گونه ای خاص و یا رسانه ای خاص نکاتی وجود دارند که اشاره به آنها به نظر مهم می رسند. در این مقاله 10 دریافت نادرست از این رسانه را که در بین افراد رواج بیشتری دارند، مطرح می کنیم.

 

10 اینکه این صنعت در حال مرگ است
همه سالی عده ای مطرح می کنند که این صنعت در حال مرگ است. در این بین بحث های قدیمی مبنی بر فروش کم مطرح می شوند و برخی نتیجه گیری می کنند که بزودی شاهد مرگ این رسانه خواهیم بود و مارول و دی سی کلاً دست از انتشار این کمیک ها خواهند کشید. اصل قضیه با این قضاوت ها بسیار متفاوت است و صنعت کمیک در سالم ترین دوران رشد خود به جهت اقتصادی و سودآوری قرار دارد.
عناوین اصیل همواره وارد گود می شوند ولی شکی نیست که تعداد کمیک های فروخته شده نمی توانند به تیراژهای دهه 90 برسند. با این وجود فروش کمیک ها اصلاً آخرالزمانی نیست. در سال 2019 شاهد آغاز بسیار موفق کمیک ها بوده ایم. البته بازار مستقیم همواره دچار نوساناتی بوده است ولی باید گفت که فروش نسخه های کاغذی در ماه فوریه رشد 5 درصدی را تجربه کرد. سال گذشته هم شرایط به همین شکل بود و پیش بینی می شود با موفقیت هایی که دنیای سینمایی مارول کسب کرده است شاهد روی آوردن روزافزون طرفداران بسوی کتاب های کمیک باشیم.
هنوز عناوین اصیل وجود دارند ولی بازار مستقیم منسوخ شده. مغازه های محلی برای فروش خود با چالش مواجه هستند و کمیک ها در فروشگاه های زنجیره ای ارائه می شوند. فروشگاه های آنلاین مانند آمازون وارد کار شده اند. مارول و دی سی سالهاست با این چالش ها مواجه هستند ولی تجربه به آنها ثابت کرده است که به جای نتیجه گیری عجولانه و پذیرفتن شکست در نتیجه عدم موفقیت یک یا دو عنوان، باید کار را به افراد خلاق بسپارند. مسئله دیگر توان خرید طرفداران است. هر ساله شاهد افزایش قیمت کتاب های کمیک هستیم و این موضوع این سؤال را در ذهن بعضی ها ایجاد کرده که آیا کمیک ها غیرقابل دسترس خواهند شد؟
موضوع دیگری هم مطرح است مبنی بر اینکه دو غول کمیک به زانو در آمده اند چون در حال ایجاد تنوع داستانی در طرح های اصلی هستند. این موضوع نیز نمی تواند صحیح باشد. چون مخاطبان کتاب های کمیک را افرادی با جنسیت ها، نژادها و سنین مختلف تشکیل می دهند و به این ترتیب نیازمند ایجاد تنوع گاه و بیگاه در نحوه ارائه خواهند بود.

 

9 کمیک ها را نمی توان بخشی از ادبیات به حساب آورد
کسی فکر نمی کرد که منتقدان کمیک ها به انتقادات خود ادامه دهند و کمیک ها را از ادبیات جدا کنند و بیان کنند که کمیک ها به اندازه دیگر انواع ادبی دارای ارزش ادبی نیستند.
شاید این به آن دلیل باشد که مردم فکر می کنند ایده ابرقهرمان ها کودکانه است یا اینکه وجود تصاویر کار مطالعه داستان ها را راحت تر کرده و مطالعه آنها فاقد ارزش مطالعه ای است. از سی سالی که از انتشار کمیک Watchmen اثر الن مور و دیو گیبونز (Dave Gibbons) می گذرد این اثر در بین 100 رمان برتر تمام دوران مجله تایم قرار دارد. خالقان اثر و همینطور طرفداران در زمینه اثبات کمیک ها به عنوان یکی از اشکال هنری همواره با مشکلاتی مواجه بوده اند.
معلمانی که به این مسئله باور دارند باعث دلزدگی کودکان از مطالعه کتاب های خنده دار می شوند و بسیاری از افرادی که دارای ذوق هنری هستند در مدرسه از علاقه خود شرمسار می شوند چون قهرمانان را موجوداتی کودکانه تلقی می کنند. این موارد بسیار غم انگیز هستند چرا که بسیاری از بهترین داستان ها در قالب کمیک نقل شده اند.
مارول، دی سی و بسیاری از انتشارات دیگر در صده گذشته مشغول نقل اسطوره های مدرن بوده اند و اگرچه تعداد اندکی از آثار را می توانید بیابید که از هر لحاظ یک شاهکار تلقی شوند، با این وجود یافتن رسانه ای که در تنوع و بالندگی تا به این حد موفق عمل کرده باشد دشوار است.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *