معرفی ژانرها

ژانرهای سینمایی (جنایی)

فیلمهای جنایی فیلمهایی هستند که به زندگی جنایتکاران و خلافکاران تمرکز دارند. سبک رویکرد به فیلمهای جنایی متفاوت است. در برخی از آنها زندگی واقعی خلافکارها نمایش داده می شود و در برخی از آنها دور از ذهن ترین شرارت های یک نیروی باستانی پرداخته می شود. در این گروه از فیلمها تقریباً همیشه عمل خلاف مورد احترام قرار می گیرد.

ژانر جنایی Crime Films

فیلمهای جنایی فیلمهایی هستند که به زندگی جنایتکاران و خلافکاران تمرکز دارند. سبک رویکرد به فیلمهای جنایی متفاوت است. در برخی از آنها زندگی واقعی خلافکارها نمایش داده می شود و در برخی از آنها دور از ذهن ترین شرارت های یک نیروی باستانی پرداخته می شود. در این گروه از فیلمها تقریباً همیشه عمل خلاف مورد احترام قرار می گیرد.

فیلمهایی که به جرم می پردازند، اغلب بر اساس نمایشنامه ها تهیه می شوند تا رمان.نمایشنامه Witness for the Prosecution اثر آگاتا کریستی Agatha Christie(در سال ۱۹۵۳ بر اساس داستان کوتاه خودش که در سال ۱۹۳۳ به چاپ رسانده بود)در سال ۱۹۵۷ توسط بیلی وایلدر برای پرده عریض سینما تهیه شد.  این فیلم که با هنرنمایی مارلین دیتریش Marlene Dietrich و چارلز لافتون Charles Laughton ساخته شد نمونه یک فیلم درام دادگاهی است. در درامهای دادگاهی Courtroom Dram به یکی از شخصیت های اصلی فیلم اتهامی وارد می شود که از نظر خودش بیگناه است. نقش اصلی بعدی را وکیل بازی می کند که نقش مدافع را در دادگاه بازی می کند و در جلسات دادگاه نقش مدافع متهم را بازی می کند. این وکیل لیستی از خدماتی را ارائه می دهد که طی آن سعی دارد مجرم اصلی را بیابد. با این وجود در طول دادرسی مشخص نیست که این فرد واقعاً گناهکار است یا نه. این روشی است برای ایجاد تعلیق در سینما.

اغلب اوقات در آخرین لحظات کارآگاه خصوصی سراسیمه خود را به دادگاه می رساند تا بخشی از اطلاعات حیاتی را که در جریان دادرسی می تواند مفید باشد ارائه می دهد. این ژانر ا سینما بیشتر وامدار ادبیات است چون بیشتر بر دیالوگ ها (اظهارات اولیه و پایانی و شهادت های شاهدان و غیره) و عدم نیازبه تغییر در صحنه های نمایش موجب شده این نوع فیلمها در زمره ژانر درام طبقه بندی شوند. سالن تئاتر به شکل ادامه ای از دادگاه تبدیل می شود. وقتی یک درام فیلمبرداری می شود، از جمله ابزار سنتی مورد استفاده فیلمنامه نویسان و کارگردانان استفاده از فلش بک است که در این فیلمها به وفور مورد استفاده قرار می گیرد که در آن نمامی شرایط منجر به وقوع جرم از زوایای متعدد نقل و بازسازی می شود.

در فیلم Witness for the Prosecution به لئونارد وول، که یک آمریکایی ساکن انگلیس است، اتهام قتل خانم جوانی زده می شود که حین خرید در خیابان با او ملاقات کرده است. همسر این مرد (با هنرنمایی مارلین دیتریش) بهترین وکیل (چارلز لافتون) را برای این پرونده استخدام می کند، چون معتقد است یا می داند که شوهرش بیگناه است. یکی دیگر از نمونه های کلاسیک درام دادگاهی Twelve Angry Men اثر رگینالد رز Reginald Rose است که در اتاق شور هیأت منصه دادگاه نیویورک شکل می گیرد. یازده عضو این هیأت متفق القول به گناهکار بودن متهم رأی می دهند و می خواهند هر چه سریع تر این دادرسی به اتمام برسد. و اگر به خاطر وجود هشتمین عضو هیأت منصفه (با هنرنمایی هنری فوندا Henry Fonda) نباشد تقریباً در تصمیم خود موفق می شوند. این شخصیت داستان وظیفه خود می داند که اعضای هیأت را متقاعد کند فرد متهم بیگناه است. به همین دلیل بحث ها، سردر گمی ها و عصبیت  های بسیاری در جریان فیلم شکل می گیرد.

در تلویزیون

محبوبیت تلویزیون نزد مخاطبان باعث پیدایش سریال های تلویزیونی شد که در آنها کارآگاهان، بازرسان، مأموران ویژه، وکلا و پلیس شد. در انگلیس سریالAvengers به ماجراهای کارآگاه جنتلمنی به نام جان استید John Steed و همکارش اما پیل Emma Peel می پرداخت که مورد توجه شگرف مخاطبان قرار گرفت. سریال های آمریکایی مانند  ۷۷Sunset Strip, The Streets of San Fransisco با هنرنمایی کارل مالدن Karl Malden و مایکل داگلاس جوان، Kojak با بازی تلی ساوالاس در نقش کارآگاهی که به آبنبات چوبی معتاد است، Switch بابازی ادی البرت Eddie Albert و فرشتگان چارلی Charlie’s Angels و همچنین سریال Murder, She Wrote بر اساس نوشته های جسیکا فلچر با هنرنمایی آنجلا لنزبری Angela Lansbury محبوبیت بسیاری نزد هواداران داشتند. در آلمان سریال درک Derrick به کلمه ای در فرهنگ خانه ها تبدیل شد.

زیر شاخه ها

فیلمهای جنایی را می توان به چند زیر ژانر تقسیم بندی کرد، مانند:

کمدی های جنایی Crime Comedies – ترکیبی از فیلمهای کمدی و جنایی است. کمدی های مافیایی از منظری کمدی به جنایت های طبقه بندی شده نگاه می کنند. عنصر کمدی معمولاً از بی دست و پایی خلافکارها نشأت می گیرد. از نمونه های بارز این سینما می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

Analyze This, Lock, Stock and Two Smoking Barrels, In Bruges, Mafia!و Tower Heist

جنایی حادثه ای Crime thrillers – فیلمهای حادثه ای که در آن جرم و جنایت نقش اصلی را ایفا می کند.

Untraceable, Silence of the Lambs, Heat, Seven, Witness, Memories of Murder, و Running Scared

فیلم نوارFilm Noir -این گروه از فیلمها که در دهه های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ محبوبیت داشتنددر طبقه بندی ژانر جنایی و رازگونه قرار می گیرند. کارآگاهان شخصی استخدام می شوند تا رمز یک جنایت رو بگشایند. ژانر نئو نوار Neo-noir به فیلمهای مدرنی اشاره دارد که پس از فیلم Sin Cityبه همان سبک ساخته می شوند. نمونه های موفق این فیلمها به قرار زیر هستند:

 The Maltese Falcon (1941), The Big Sleep (1946), Kiss Me Deadly (1955), The Long Goodbye (1973), و Chinatown (1974)

فیلمهای دزدی Heist Films – این فیلمها گروهی از خلافکار را نشان می دهند که قصد سرقت دارند و نتیجه احتمالی اقدام تبهکارانه آنها. نمونه های بارز این ژانر به قرار زیر هستند:

The Killing, Oceans 11, Dog Day Afternoon, و Reservoir Dogs

درامهای قانونی Legal Dramas – بیشتر شبیه جرایم واقعی و محاکمه بعد از آن هستند. تم معمول این فیلمها درباره وکیلی است که سعی می کند بیگناهی موکل خود را ثابت کند. از جمله فیلمهای موفق این ژانر می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

۱۲ Angry Men و A Time To Kill

فیلمهای مافیایی Mob Films – این گونه از این فیلمها روی شخصیتی تأکید می کنند که بطور جدی با مافیا درگیر شده اند. فیلمهای مطرح تاریخ سینما به قرار زیر هستند:

The Godfather, Goodfellas, Once Upon a Time in America, Bugsy, Little Caesar, The Untouchables, The Public Enemy, و Scarface

فیلمهای رازگونه Mystery Films – در این گروه از فیلمها شاهد تلاش های یک کارآگاه بازپرس یا مأمور تازه کار هستیم که در پی کشف حواشی یک صحنه جرم با استفاده از سرنخ های موجود، تحقیق و استنتاج هوشمندانه است.

فیلمهای پلیسی Police Procedural – این فیلمها بیانگر تلاشهای نیروی پلیس در حل مشکلات جنایی است. نمونه های معتبر این ژانر به قرار زیر هستند:

He Walked By Night (1948), In the Heat of the Night (1967), Madigan (1968), و The French Connection (1971)

۱۰۰ فیلم برتر جنایی سینما

True Romance (۱۹۹۳) ۵۱
Once Upon a Time in America (۱۹۸۴)
۱
The Town (۲۰۱۰) ۵۲
L.A. Confidential (۱۹۹۷)
۲
Zodiac (۲۰۰۷) ۵۳
Chinatown (۱۹۷۴)
۳
It Happened in Broad Daylight (۱۹۵۸) ۵۴
The Debt (۱۹۹۹)
۴
Key Largo (۱۹۴۸) ۵۵
The Killing (۱۹۵۶)
۵
Touch of Evil (۱۹۵۸) ۵۶
Double Indemnity (۱۹۴۴)
۶
۲۵th Hour (۲۰۰۲) ۵۷
Elevator to the Gallows (۱۹۵۸)
۷
Frantic (۱۹۸۸) ۵۸
The Godfather: Part II (۱۹۷۴)
۸
Badlands (۱۹۷۳) ۵۹ Ossessione (۱۹۴۳) ۹
Funny Games (۱۹۹۷)
۶۰ Fury (۱۹۳۶) ۱۰
A Clockwork Orange (۱۹۷۱) ۶۱ Traffic (۲۰۰۰) ۱۱
Skyfall (۲۰۱۲) ۶۲ American History X (۱۹۹۸) ۱۲
The Godfather: Part III (۱۹۹۰)
۶۳
To Kill a Mockingbird (۱۹۶۲)
۱۳
I Am a Fugitive from a Chain Gang (۱۹۳۲)
۶۴ This Man Must Die (۱۹۶۹) ۱۴
The Postman Always Rings Twice (۱۹۴۶) ۶۵ Witness for the Prosecution (۱۹۵۷) ۱۵
Lilya 4-Ever (۲۰۰۲)
۶۶ In the Bedroom (۲۰۰۱) ۱۶
State of Play (۲۰۰۹)
۶۷ ۱۲ (۲۰۰۷) ۱۷
The Big Sleep (۱۹۴۶) ۶۸ In the Heat of the Night (۱۹۶۷) ۱۸
Trade (۲۰۰۷) ۶۹ M (۱۹۳۱) ۱۹
The Life of David Gale (۲۰۰۳) ۷۰ Road to Perdition (۲۰۰۲) ۲۰
The File on Thelma Jordon (۱۹۵۰) ۷۱ The Shawshank Redemption (۱۹۹۴) ۲۱
The Bride Wore Black (۱۹۶۸) ۷۲ City of God (۲۰۰۲) ۲۲
Kiss of Death (۱۹۴۷) ۷۳ The Bank Job (۲۰۰۸) ۲۳
Dirty Hands (۱۹۷۵)
۷۴ Kiss Kiss Bang Bang (۲۰۰۵) ۲۴
City of Men (۲۰۰۷) ۷۵ Serpico (۱۹۷۳) ۲۵
Boys Don’t Cry (۱۹۹۹) ۷۶ Cape Fear (۱۹۶۲) ۲۶
Falling Down (۱۹۹۳) ۷۷ Vertigo (۱۹۵۸) ۲۷
In the Valley of Elah (۲۰۰۷)
۷۸ Stray Dog (۱۹۴۹) ۲۸
The Long Goodbye (۱۹۷۳) ۷۹
Le couperet (۲۰۰۵)
۲۹
Tsotsi (۲۰۰۵) ۸۰ In Bruges (۲۰۰۸) ۳۰
۳-Iron (۲۰۰۴) ۸۱ Brute Force (۱۹۴۷) ۳۱
The Burning Plain (۲۰۰۸) ۸۲ I’m Not Scared (۲۰۰۳) ۳۲
The Child (۲۰۰۵) ۸۳
The Green Mile (۱۹۹۹)
۳۳
The Lady from Shanghai (۱۹۴۷) ۸۴ Vera Drake (۲۰۰۴) ۳۴
Robin and the 7 Hoods (۱۹۶۴) ۸۵ The King of Comedy (۱۹۸۲) ۳۵
Mystic River (۲۰۰۳) ۸۶ Shaft (۱۹۷۱) ۳۶
The Girl Who Played with Fire (۲۰۰۹) ۸۷
Ocean’s Eleven (۱۹۶۰)
۳۷
Bonnie and Clyde (۱۹۶۷) ۸۸
The Girl Who Kicked the Hornet’s Nest (۲۰۰۹)
۳۸
Panic in the Streets (۱۹۵۰)
۸۹ The Girl with the Dragon Tattoo ۳۹
Rope (۱۹۴۸) ۹۰ Léon: The Professional (۱۹۹۴) ۴۰
Kill Bill: Vol. 1 (۲۰۰۳) ۹۱ The Silence of the Lambs (۱۹۹۱) ۴۱
The Godfather (۱۹۷۲) ۹۲ The French Connection (۱۹۷۱) ۴۲
Pulp Fiction (۱۹۹۴) ۹۳ A Perfect World (۱۹۹۳) ۴۳
Strangers on a Train (۱۹۵۱) ۹۴ The Maltese Falcon (۱۹۴۱) ۴۴
Cassandra’s Dream (۲۰۰۷)
۹۵
The Untouchables (۱۹۸۷)
۴۵
Inside Man (۲۰۰۶) ۹۶ Cape Fear (۱۹۹۱) ۴۶
Insomnia (۲۰۰۲)
۹۷ Absolute Power (۱۹۹۷) ۴۷
Anatomy of a Murder (۱۹۵۹)
۹۸
Goodfellas (۱۹۹۰)
۴۸
High Sierra (۱۹۴۱)
۹۹ Heat (۱۹۹۵) ۴۹
Dial M for Murder (۱۹۵۴) ۱۰۰ The Trap (۲۰۰۷) ۵۰

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا