مقالات کمیک

چگونه آواتار پرفروش ترین فیلم تاریخ شد؟

یک تجربه تکرارنشدنی
بسیاری از فیلم ها در ماه دسامبر اکران می شوند ولی نمی توانند به لیست پرفروش ها راه یابند. چه برسد که بخواهند این آمار را برای ۱۰ سال حفظ کنند. البته درک مقبولیت این فیلم در زمان اکران می توان بیانگر موفقیت بزرگ این فیلم باشد که تکرارنشدنی است.
آوتار توانست صدها نقدر مثبت از Cinamascore دریافت کند که نشانگر مناسبی است برای مقبولیت یک عنوان نزد مخاطبان. بسیاری از مخاطبان به این فیلم درجه A دادند. با وجود این همه نقد مثبت هنوز تعداد اندکی از افراد هستند که ارائه این فیلم را بصورت سه بعدی دلیل اصلی موفقیت این فیلم می دانند.
در سال ۲۰۰۹ ارائه فیلم ها بصورت سه بعدی رو به رشد بود، ولی هنوز نمی شد فیلم های زیادی را یافت که به اینصورت ساخته می شدند. بسیاری از منتقدان هم استفاده از این ویژگی را یک حقه تکنولوژیک می دانستند. آواتار این نگرش را هم تغییر داد. استفاده زیاد کامرون از صحنه های سه بعدی باعث شد محیط پاندورا زندگی خاصی را نشان دهد و به روشی بی بدیل در این زمینه موفق بود.
پرداختن به این نکته هم نمی تواند خالی از لطف باشد. اینکه چند درصد از مخاطبان این فیلم را بصورت سه بعدی دیدند. حدود ۹۰ درصد از بلیط هایی که پیش فروش شده بود، برای نسخه سه بعدی بود و همه می خواستند این تجربه ای را که یکبار می تواند در طول عمر هر کسی اتفاق بیفتد، داشته باشند. در خارج از آمریکا حدود ۵۶ درصد از فروش این فیلم از نسخه سه بعدی بود. این فیلم در این زمینه هم رقیبی نداشت و فیلم آلیس در سرزمین عجایب ساخته تیم برتون هم قرار نبود تا ماه مارچ اکران شود.
این موضوع باعث نمی شود که از کنار نسخه ۲ بعدی این فیلم به راحتی عبور کنیم. البته تماشای ای فیلم بصورت ۲ بعدی تجربه ای دیگر است و وقتی عینک ها را بردارید می توانید نقاط ضعف آواتار را بهتر متوجه شوید. سالن های سینما تا آن تاریخ نتوانسته بودند در آن مقیاس تجربه تماشای یک فیلم را بصورت سه بعدی به مخاطبان ارائه دهند. به همین دلیل باور این نکته که این مهم در نهایت در سال ۲۰۰۹ اتفاق افتاد هنوز دشوار است. به همین دلیل است که پس از سالها هنوز مخاطبان از آن به نیکی یاد می کنند و اشکالات آن را نادیده می گیرند و تنها چیزی که از آن به یاد می آورند ناب بودن تجربه ای تقریباً فرازمینی بود که به آنها هدیه داده شد.
آواتار فیلمی نوآورانه بود و اینکه تجربه تماشای ان فیلم به آنصورت تچربه ای تکرار ناشدنی خواهد بود حس اضطرار را هم در بینندگان ایجاد کرده بود. برخی افراد بارها این فیلم را تماشا کردند. پس از موفقیت این فیلم، فیلم های متعددی بصورت سه بعدی اکران شدند. ولی این آواتار بود که دید سینماروها از تجربه سینما را تغییر داد.

برگهٔ قبلی 1 2 3 4برگهٔ بعدی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا