مقالات کمیک

چگونه آواتار پرفروش ترین فیلم تاریخ شد؟

آمار خیره کننده آواتار

شروع اکران این فیلم در ماه دسامبر بود که ماهی کم کار و کم مخاطب برای سینماست. شاید به این دلیل باشد که قبل از ماه ژانویه است که اکثر فیلم ها برای آن ماه تدارک دیده می شوند. کامرون برای اولین بار در مورد فیلم تایتانیک و قرار دادن آن فیلم در کنار فیلمی ضعیف استفاده کرده بود و به عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما تا آن دوران دست یافته بود. این استراتژی به او این امکان را می داد که هیچ رقیبی مزاحم رکوردشکنی او نخواهد شد.
وقتی به اعداد و ارقام ثبت شده در باکس آفیس برای آواتار نگاه می کنیم، دچار شگفتی می شویم. این فیلم با فروش داخلی ۷۷ میلیون دلار کار خود را شروع کرد. آواتار تا هفت هفته در صدر جدول قرار داشت که دوازدهمین فیلم از لحاظ طول مدت حفظ صدر جدول باکس آفیس محسوب می شود. این فیلم جایگاه خود در بین ۱۰ فیلم پرفروش را بمدت دو برابر این زمان حفظ کرد. آواتار در آمریکا حدود ۷۴۹ میلیون دلار فروش کرد. در مورد پایان بازی این رقم ۸۳۵ میلیون دلار است که در ۱۰۰۰ سالن نمایش بیشتر نسبت به آواتار به آن رسیده است.
آواتار بخاطر اکران مجد خود توانست تا ماه آگوست ۲۰۱۰ بر روی پرده ها بماند و به این ترتیب توانست ۲.۷۸۷ میلیارد دلار فروش کند. با احتساب نرخ تورم این مبلغ بالغ بر ۳.۲ میلیارد دلار می شود که هنوز از این لحاظ نسبت به فیلم “برباد رفته” محصول سال ۱۹۳۹ با فروش ۳.۷ میلیارد دلار هنوز در رتبه دوم قرار دارد.
نکته ای که در مورد آواتار جالب توجه این موضوع است که این فیلم در چین تنها توانست ۲۰۴ میلیون دلار فروش کند. علیرغم این موضوع که موضوع اکران فیلم ها در چین می تواند به شکست یا پیروزی یک فیلم منجر شود، ولی باید گفت که در سال ۲۰۰۹ تنها ۴۷۲۳ سالن سینما این فیلم را اکران کردند. از زمان تا به حال این عدد به ۶۰۰۰۰ سالن افزایش یافته است که تأثیر بسیار زیادی در فروش کلی فیلم ها در باکس افیس دارد.
وقتی به پایان بازی نگاه می کنیم متوجه می شویم که این فیلم در چین حدود ۶۱۴ میلیون دلار فروش کرده است که سه برابر آمار آواتار در سال ۲۰۰۹ است. در بازارهای اصلی دیگر مانند فرانسه، آلمان و ژاپن آواتار مبالغ بسیار بیشتری فروش کرد و همین موضوع به بزرگی فیلم کامرون صحه می گذارد.

برگهٔ قبلی 1 2 3 4برگهٔ بعدی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا