سینما

تئوری ماتریکس ۴: چطور ممکن است کیانو ریوز هنوز بتواند نقش منجی را بازی کند

اگرچه در پایان فیلم ماتریکس: انقلاب ها کیانو ریوز کشته شد ولی در اینجا به بیان تئوری ای خواهیم پرداخت که بر اساس آن امکان ایفای نقش او در نقش منجی وجود خواهد داشت.

از زمانی که ساخت فیلم ماتریکس ۴ اعلام شد، این سؤال برای همه پیش آمد که نئو چطور می تواند بعد از مرگش در قسمت سوم این فیلم دوباره بازگردد. بسیاری بر این باورند که هوشیاری او دوباره بر ماتریکس نصب خواهد شد و بنابراین او انسانی خواهد بود زنده در بطن دنیای ماشینی.
ولی هنوز این سؤال باقی می ماند کینو ریوز نقش منجی را در این فیلم برعهده خواهد داشت یا نه. فرد منجی بصورت تصادفی اتفاق می شود، پس انتخاب نئو برای دومین بار دور از ذهن است. با این وجود راهی وجود دارد که ریوز بتواند همان نقش را در دنیای ماتریکس برعهده بگیرد. و آن بازگشت به به دنیای ماتریکس با استفاده از برنامه اولیه ای است که به دی ان ای او پیند زده خواهد شد.
معمار نئو را به عنوان یک نابهنجاری داخلی معرفی کرد، مجموعه ای از نابهنجاری هایی که در بخش دیگر ماتریکس وجود دارد و آن بخش از ماتریکس به جهت محاسبات ریاضی بی نقص است. این نابهنجاری ها انسان هایی هستند که ماتریکس را نپذیرفته اند و با هدف بی ثبات کردن ماتریکس با یکدیگر متحد شده اندو هر گاه ماتریکس میزان بالایی ا نابهنجاری را تجربه کند، برنامه ابتدایی (اصلی) بصورت تصادفی به دی ان ای یکی از انسان ها متصل می شود. این برنامه معدله نابهنجاری است، به همراه نیروهای ماشینی و عارضه مسیحایی.
این گرایش به نجات بشریت منجی را نزد معمار می آورد. و منجی انتخابی در اختیار او قرار می دهد. منجی می تواند هم موجب بروز اختلال در سیستم شود و باعث انقراض تمامی انسان ها شود و یا ۲۳ نفر از زایان را نجات دهد و اجازه دهد تا ماشین ها بقیه انسان ها را از بین ببرند. منجی که کد تمامی نمونه های نابهنجار را در خود دارد، خود را فدای منبع (the Source) می کند که باعث می شود آنها دوباره به ماتریکس متصل شوند و ۱۰۰ درصد ثبات حاصل شود. این موضوع به عنوان راه نئو شناخته می شود.

ولی بازی آنلاین ماتریکس بر این موضوع تکیه دارد که بعد از رویدادهای انقلاب های ماتریکس، برنامه اصلی دوباره وارد سیستم نمی شود، اگرچه ماتریکس دوباره لود می شود. نئو جان خود را فدا کرد تا به شرط خارج شدن ماشین ها از زایان و حل مسئله بی ثباتی از طریق صدور مجوز خروج مسالمت آمیز آنهایی که ماتریکس را نپذیرفته اند، مأمور اسمیث را از بین ببرد. بنابراین وجود انسان ها به عنوان بخشی از سیستم نباید موجب بروز نابهنجاری شود. پس نباید لزومی به حضور نئو باشد.
خوب این در صورتی صحت خواهد داشت که ماشین های به عهد خود وفادار بمانند. معمار به این موضوع هم اشاره کرد که صلحی که نئو با ایثار خود برپا کرد نمی تواند بمدت زیادی پابرجا بماند. این شاید به آن معنی باشد که ماشین ها تعهد خود را زیر پا بگذارند و به انسان ها اجازه خروج از ماتریکس را ندهند. این موضوع دوباره موجب بروز نابهنجاری خواهد شد و نیاز به منجی دوباره حس خواهد شد. اگر این درست باشد، ماشین ها به نئو خیانت کرده اند، پس دی ان ای حاوی برنامه ابتدایی باید دوباره وارد ماتریکس شود، ولی احتمالاً ماشین ها قبول نخواهند کرد که فردی مانند نئو میراث خود را از سر بگیرد.
این موضوع که نئو ششمین نسخه از منجیان است، اثبات شده است، و او با نسخه های پیشین خود تفاوت دارد. برنامه ابتدایی نسبت به نسخه اولیه خود بارها تغییر کرده است، این تغییر آنقدر زیاد بوده است که وقتی معمار نئو را می بیند، از قابلیت او در شکستن پروتکل در زمان ملاقات با او متعجب می شود.
بر خلاف نسخه های قبلی، عشق بیش از حد به نجات کل بشریت نیست که عامل پیشران نئو محسوب می شود. وقتی معمار به او این انتخاب را داد که به منبع کد برود و بشریت را نجات دهد یا به ماتریکس برگشته و ترینیتی را نجات دهد، او ترینیتی را انتخاب کرد. و وقتی خود را فدای منبع می کند، با شرایط خود این کار را انجام می دهد نه مانند نسخه های پیش از خود. شاید معمار بخواهد قبل از ورود دی ان ای، معادلات نابهنجاری را تغییر دهد، با این باور که به منجی بعدی اجازه استقلال بیش از حد و انتخاب های غیرمترقبه را ندهد.


با این وجود معمار به نئو توضیح داد که منجی یک معادله نامتعادل است، که امکان حذف آن از ماتریکس وجود نداشته است. با توجه به تغییرات بسیار زیادی که در رفتار منجی صورت گرفته است، این امکان وجود دارد که این نابهنجاری به خودی خود در حال رشد است، و از تمامی تغییراتی که احتمال ایجاد آن از طرف معمار وجود داشته است، فراتر رفته است. امکان کنترل آن از طرف معمار وجود ندارد، پس نابهنجاری می تواند به هر دی ان ای که خواست متصل شود، این فرد می تواند کسی باشد که اراده ای قوی به در هم شکستن پروتکل داشته باشد.
اگر نابهنجاری تا این حد بتواند پیش برود، می تواند نئو را انتخاب کند. این واقعیت که اوراکل خود یک برنامه است و حاضر است بخاطر نئو حذف شود، ثابت می کند که نئو با نسخه های قبلی خود تفاوت دارد. بنابراین، وقتی ماشین ها تصمیم می گیرند به دیگری امکان تولد بدهند، اگر برنامه اصلی نئو را انتخاب کند، او می تواند بار دیگر نقش منجی را داشته باشد. البته او بعداً متوجه این موضوع خواهد شد، چون قبل از آن یک بار دیگر وارد ماتریکس شده است.
فیلم ماتریکس ۴ به کارگردانی لانا واچوفسکی و نقش آفرینی کینو ریوز، کری آن ماس، جیدا پینکت اسمیث، یحیی عبدالمتین ۲، نیل پاتریک هریس، جسیکا هنویک و جاناتان گراف در تاریخ ۱ آوریل ۲۰۲۲ به نمایش درخواهد آمد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا