معرفی ژانرها

گونه های سینمایی (درام)

یک فیلم درام ژانری از فیلمها را در بر می گیرد که در آن به پرداخت عمقی یک شخصیت با تمهای حسی و عاطفی پرداخته می شود. تمهای دراماتیک مانند اعتیاد به الکل، موادمخدر، بی وفایی، دوراهی های اخلاقی، تعصبات نژادی، نابردباری مذهبی، جنسیت، فقر، اختلاف های طبقاتی، خشونت در مورد زنان و فساد شخصیت ها را در تضاد با خود، جامعه و حتی پدیده های طبیعی قرار می دهند. درام گشترده ترین ژانر سینمایی است و درام های رومانتیک، فیلمهای ورزشی، درام های دوره ای، درام دادگاهی و جنایی را در بر می گیرد.

 

ژانر درام Drama Film

یک فیلم درام ژانری از فیلمها را در بر می گیرد که در آن به پرداخت عمقی یک شخصیت با تمهای حسی و عاطفی پرداخته می شود. تمهای دراماتیک مانند اعتیاد به الکل، موادمخدر، بی وفایی، دوراهی های اخلاقی، تعصبات نژادی، نابردباری مذهبی، جنسیت، فقر، اختلاف های طبقاتی، خشونت در مورد زنان و فساد شخصیت ها را در تضاد با خود، جامعه و حتی پدیده های طبیعی قرار می دهند. درام گشترده ترین ژانر سینمایی است و درام های رومانتیک، فیلمهای ورزشی، درام های دوره ای، درام دادگاهی و جنایی را در بر می گیرد.

در بطن داستان فیلمهای درام شخصیت یا شخصیت هایی وجود دارند که در لحظاتی خاص از زندگی دچار تعارض شده اند. تم این فیلمها اغلب حول مطلب خانواده، می چرخد مانند Ordinary People که در آن زیر پوست زندگی روزمره به طرح سؤالات بزرگ پرداخته می شود و بررسی عمیق ترین احساسات افراد عادی جامعه.

درام ها اغلب، نه همواره دارای پایانی تراژیک و دردناک هستند و به پایایی برخی پیشامدهای بحرانی مانند مرگ اعضای خانواده در فیلم Terms of Endearment و یا طلاق در فیلم Kramer vs Kramer می پردازند. برخی از زیباترین اجراهای صحنه در فیلمهای درام اتفاق افتاده اند زیرا در این نوع از فیلم ها هنرپیشه فرصت این را دارد که در نقش فیلم جاری شود. در دیگر ژانرها این فرصت به هنرپیشه های دیگر داده نمی شود.

این فیلم ها بیش از هر ژانر دیگر نامزد دریافت جایزه اسکار برای برترین فیلم شده اند.

زیرشاخه های فیلم های درام

فیلم های ژانر درام دارای زیرشاخه های بسیاری هستند. به دلیل وجود فیلم های بسیار در این ژانر این ژانر به زیرگروه هایی تقسیم شده است.

  • درام های جنایی – شخصیت پردازی بر مبنای تمهای مرتبط با خلافکارها، اجرای قانون و سیستم قانونی استوار است.

  • درام های تاریخی – این گروه شامل درام های جنگی نیز می شود. در این فیلمها تکیه بر رویدادهای دراماتیک در تاریخ است.

  • درام های مستند – تفاوت بین درام مستند و فیلم مستند این است که در فیلم های مستند از افراد واقعی برای توصیف رویدادهای تاریخی استفاده می شود: در حالی که در درام های مستند از هنرپیشه های کارکشته برای ایفای نقش در این رویدادها با حالتی دراماتیزه تر استفاده می شود.

  • درام های روانی

  • درام های کمدی – در این سبک از فیلمها توازنی مشهود در بین وقایع کمیک و عادی وجود دارد

  • ملودرام – زیر گروهی از فیلم های درام است که در آن به ویژگی های حسی اغراق شده و سطح بالای مخاطب بها داده می شود. ملودرام ها بیشتر به بحران های عاطفی انسان ها، رابطه دوستانه یا عاشقانه منتهی به شکست، شرایط پیچیده خانوادگی، تراژدی، بیماری، روان نژندی یا دشواری های روانشناختی پرداخته می شود. منتقدان در مورد این فیلم ها رویکردی غیر واقع گرایانه دارند و آنها را فیلمهایی زنانه و گریه دار می نامند.

  • عاشقانه – در این نوع از درام ها نقطه عطف داستان رابطه عاشقانه است.

  • تراژدی – نوعی از درام که در آن سقوط شخصیت بدلیل نقطه ضعف شخصیتی فردی یا اشتباه در قضاوت صورت می پذیرد.

دهه ۱۹۵۰

در روزهای اولیه سینما ملودرام از تأثیرگذارترین عناصر سینما بود و این در حالتی بود که با عبور از حالت پانتومیم گونه فیلم ها و ورود صدا به عالم سینما نیاز به یک عامل قدرتمند مانند ملودرام بیش از پیش حس می شد. در دهه ۱۹۵۰ ورود هنرپیشه های تئاتر به عالم سینما مانند مارلون براندو Marlon Brando که با روش های رئالیست تر تعلیم دیده بودند، لحنی رئالیست تر به درام تزریق شد. A Streetcar Named Desire به عنوان یک اثر محوری در این تغییر مشهور است. تا دهه ۱۹۷۰ ملودرام به عنوان یک ژانر اغراق شده تقریباً از بین رفته بود. و این مسئله بخاطر تمایل سیری ناپذیر طرفداران سینما به رئالیسم پس از نمایش فیلمهایی انقلابی مانند Mean Streetsمارتین اسکورسیزی بود.

از زمان ظهور سینما تا دهه ۱۹۵۰ فیلم های درام وسیله ای برای تعلیم مخاطبان بود. فیلم هایی مانند The Grapes of Wrath تأثیر افسردگی را نشان می دادند. درCitizen Kane بنا به اظهار ارسون ولز این فیلم بازگو کننده زندگینامه ویلیام رادولف هرست نبوده بلکه شرح حال بسیاری از افراد در دوره های مختلف از تاریخ است. در دهه ۱۹۵۰ شاهد ظهور هنرپیشه های توانایی در عرصه سینما همچون مونتگومری کلیفت Montgomery Clift، گلن فورد Glen Ford، جیمز دین James Dean، بتی دیویسBetty Davis و مرلین مونرو Merilyn Monroe بودیم. فیلم های درام بر ارتباط موجود بین شخصیت ها استوارد بود. در فیلم All About Eve تمرکز بر روی زنان است و رابطه آنها با مردان. در فیلم Rebel Without a Cause تأکید بر روی ناملایمات دوران نوجوانی است. فیلم هایی مانند ۱۲ Angry Men  و Anatomy of a Murder بر ساز و کار داخلی دادگاه متمرکز است.

بسیاری از فیلم های مطرح سینمای آسیایی در دهه ۱۹۵۰ ساخته شدند. مانند فیلم Tokyo Story یاشوجیرو اوزو و Ugetsu ساخته کنجی میزو گوچی. سه گانه Apuساخته ساتیاژیت ری و Pyaasa ساخته گورو دات و فیلمهای آکیرا کوروساوا مانندRashomon, Ikiru و Seven Samurai.

۱۹۶۰s-1970s

دهه ۱۹۶۰ با خود درام هایی را آورد که بر مفهوم جنگ تکیه داشتند مانند Judgement at Nuremberg (1961), Flashback (1969), The Manchrian Candidate. درام های ورزشی به یکی از موارد مورد علاقه مخاطبان تبدیل شدند. The Hustler (1961) و Downhill Racer (1969) از جمله این فیلم ها هستند.  

در دهه ۱۹۷۰ کارگردانان دراماتیک مدرن اولین فیلم های خود را ساختند. فرانسیس فورد کوپولا Francis Ford Copola فیلم پدرخوانده The Godfather را در سال ۱۹۷۲ ساخت و مارتین اسکورسیزی در سال ۱۹۷۶ فیلم Taxi Driver در سال ۱۹۷۳ Mean Streets و در سال ۱۹۷۷ درام موزیکال New York New York را کارگردانی کرد. سیلوستر استالونه در سال ۱۹۷۶ یکی از موفق ترین فیلم های وزشی تمام دوران Rocky را ساخت که دنباله های آن موفقیت مثال زدنی بدست آورد. علاوه بر درام های ورزشی اینچنینی فیلم هایی نیز وجود داشتند که به چالش های ورزشکاران می پرداختند مانند Brian’s Song در سال ۱۹۷۰ و The Longest Yard در سال ۱۹۷۴. فیلمهای جنگی و علی الخصوص درامهایی با مضامین جنگ جهانی دوم نیز راهی سینما شدند و واقع گرایانه ترین برداشت ها را از جنگ به نظر بینندگان رساندند. Tora! Tora! Tora! در سال ۱۹۷۰، Patton در سال ۱۹۷۰و Apocalypse Now در سال ۱۹۷۹ از این دست فیلم ها بودند که سختی های جنگ ا به نمایش می گذاشتند و هنوز از جمله فیلم های کلاسیک دوران جنگ محسوب می شوند.

۱۹۸۰s-1990s

در دهه ۱۹۸۰ فیلم های دراماتیک بر فیلم های بسیار حسی و عاطفیی تمرکز یافتند. Do the Right Thing در سال ۱۹۸۹و اولین ساخته اسپایک لی The Color Purple در سال ۱۹۸۵ مطالعه دقیق و کامل از فرهنگ و تاریخ آمریکایی آفریقایی بود.فیلم های جنگی در این دوره نیز نقش بسزایی ایفا کردند، Platoon در سال ۱۹۸۶ نمایشگر وحشت های ویتنام بود. Das Boot در سال ۱۹۸۱ بر دیدگاه آلمانی از جنگ جهانی دوم استوار بود. پس از ساخت فیلم E. T. Extra-Terrestrial در سال ۱۹۸۲ توسط استیون اسپیلبرگ و ساخت Blade Runner توسط ریدلی اسکات در سال ۱۹۸۲ و The Accused در سال ۱۹۸۸ تم علمی-تخیلی را وارد درام کرد.

در دهه ۱۹۹۰ فیلم Goodfellas نگاهی خشن به دنیای تبهکاران داشت. Shawshank Redemption در سال ۱۹۹۴ که در فضای زندان اتفاق می افتاد، پر از امید بودو همچنین فیلم The Schindler’s List که در سال ۱۹۹۳ ساخته شد. با ظهور درام هایی مانند Fight Club در سال ۱۹۹۹با هیجانات سورئالیستی در هم آمیختند. American Beauty در سال ۱۹۹۹ به فشارها و سرخوردگی های زندگی حومه شهری پرداخت. در Good Will Hunting با مقوله مسن شدن دست و پنجه نرم می کرد و برخوردهای نژادپرستانه درونمایه فیلم American History X  بود. اپیدمی ایدز و تبعیض در فیلم Philadelphia مورد توجه قرار گرفتند. درام های کمدی در فیلمهایی همچون Forrest Gump و Jerry Maguire در سال ۱۹۹۳ و As Good as It Gets در سال ۱۹۹۷ به مرحله جدیدی از موفقیت رسیدند. درام های کودکانه با ظهور پدیده ای بنام The Lion King در سال ۱۹۹۴ به محبوبیت جدیدی دست یافت.

۲۰۰۰s

پس از سال ۲۰۰۰ بیوگرافی هایی مانند Ali (2001), Frida (2002), 8 Mile (2002), Ray (2004), Walk the Line (2005), Milk (۲۰۰۸) در میان فیلمسازان از محبوبیت بسیاری برخوردار بودند. Gladiator در سال ۲۰۰۰ یک فیلم حماسی بود که در کنار The Last Samurai از جمله درامهای حماسی معروف هستند. جنگ خلیج فارس مقدمه ای بود بر فیلمهای دراماتیک در جنگ که در سال ۲۰۰۱ Black Hawk Down و در سال ۲۰۰۵ Jarhead را به سینما معرفی کرد. علی رغم افت درجه محبوبیت درام های رومانتیک برخی از آنها در گیشه بسیار موفق عمل کرده اند و با اقبال فیلمسازان نیز همراه بوده اند. درام بحث بر انگیز Brokeback Mountain در سال ۲۰۰۵ جوایز بسیاری را از آن خود کرد و Slumdog Millionaire در سال ۲۰۰۸ نامزد دریافت ده جایزه اسکار شد که موفق به دریافت هشت اسکار از جمله بهترین فیلم شد.

۱۰۰ فیلم برترماجرایی سینما

Babel (۲۰۰۶) ۵۱ The Godfather (۱۹۷۲) ۱
Dog Day Afternoon (۱۹۷۵) ۵۲
The Shawshank Redemption (۱۹۹۴)
۲
The Proposition (۲۰۰۵)
۵۳ Forrest Gump (۱۹۹۴) ۳
Hunger (۲۰۰۸) ۵۴ American Beauty (۱۹۹۹) ۴
Amores Perros (۲۰۰۰) ۵۵
Schindler’s List (۱۹۹۳)
۵
Almost Famous (۲۰۰۰) ۵۶  Batman Begins (۲۰۰۵) ۶
Chopper (۲۰۰۰) ۵۷
The Godfather: Part II (۱۹۷۴)
۷
Code Unknown: Incomplete Tales of Several Journeys (۲۰۰۰)
۵۸ Goodfellas (۱۹۹۰) ۸
Dancer in the Dark (۲۰۰۰)
۵۹
American History X (۱۹۹۸)
۹
El Bola (۲۰۰۰) ۶۰
One Flew Over the Cuckoo’s Nest (۱۹۷۵)
۱۰
Eureka (۲۰۰۰) ۶۱ Léon: The Professional (۱۹۹۴) ۱۱
In the Mood for Love (۲۰۰۰) ۶۲ The Green Mile (۱۹۹۹) ۱۲
Ghost World (۲۰۰۱)
۶۳ No Country for Old Men (۲۰۰۷) ۱۳
In the Bedroom (۲۰۰۱) ۶۴ A Clockwork Orange (۱۹۷۱) ۱۴
Samsara (۲۰۰۱)
۶۵
Requiem for a Dream (۲۰۰۰)
۱۵
The Hours (۲۰۰۲) ۶۶ City of God (۲۰۰۲) ۱۶
Perfume: The Story of a Murderer (۲۰۰۶) ۶۷ The Truman Show (۱۹۹۸) ۱۷
Raging Bull (۱۹۸۰) ۶۸ Crash (۲۰۰۴) ۱۸
As Good as It Gets (۱۹۹۷) ۶۹ Taxi Driver (۱۹۷۶) ۱۹
Dead Poets Society (۱۹۸۹) ۷۰ Casablanca (۱۹۴۲) ۲۰
The Aviator (۲۰۰۴) ۷۱ Scarface (۱۹۸۳) ۲۱
The Pursuit of Happyness (۲۰۰۶) ۷۲ Good Will Hunting (۱۹۹۷) ۲۲
Downfall (۲۰۰۴)
۷۳
Trainspotting (۱۹۹۶)
۲۳
The Terminal (۲۰۰۴)
۷۴ Gran Torino (۲۰۰۸) ۲۴
The Godfather: Part III (۱۹۹۰) ۷۵ Dr. Strangelove ۲۵
The Untouchables (۱۹۸۷) ۷۶ Million Dollar Baby (۲۰۰۴) ۲۶
Road to Perdition (۲۰۰۲) ۷۷
The Curious Case of Benjamin Button (۲۰۰۸)
۲۷
Walk the Line (۲۰۰۵) ۷۸ Catch Me If You Can (۲۰۰۲) ۲۸
The Lives of Others (۲۰۰۶) ۷۹ Groundhog Day (۱۹۹۳) ۲۹
Finding Neverland (۲۰۰۴) ۸۰
A Beautiful Mind (۲۰۰۱)
۳۰
Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles (۱۹۹۴)
۸۱ There Will Be Blood (۲۰۰۷) ۳۱
Gone with the Wind (۱۹۳۹)
۸۲ Citizen Kane (۱۹۴۱) ۳۲
Up in the Air (۲۰۰۹)
۸۳
۱۲ Angry Men (۱۹۵۷)
۳۳
Once Upon a Time in the West ۸۴ The Social Network (۲۰۱۰) ۳۴
Lawrence of Arabia (۱۹۶۲) ۸۵ Into the Wild (۲۰۰۷) ۳۵
The Fountain (۲۰۰۶) ۸۶
Magnolia (۱۹۹۹)
۳۶
Glengarry Glen Ross (۱۹۹۲) ۸۷
Gangs of New York (۲۰۰۲)
۳۷
A Christmas Story (۱۹۸۳) ۸۸
Rain Man (۱۹۸۸)
۳۸
Let the Right One In (۲۰۰۸) ۸۹ American Gangster (۲۰۰۷) ۳۹
۲۵th Hour (۲۰۰۲) ۹۰ Casino (۱۹۹۵) ۴۰
Talk to Her (۲۰۰۲) ۹۱ Cast Away (۲۰۰۰) ۴۱
Quiz Show (۱۹۹۴) ۹۲ Being John Malkovich (۱۹۹۹) ۴۲
Cinderella Man (۲۰۰۵)
۹۳
The Wrestler (۲۰۰۸)
۴۳
Revolutionary Road (۲۰۰۸) ۹۴ Unforgiven (۱۹۹۲) ۴۴
Conviction (۲۰۱۰)
۹۵ ۳:۱۰ to Yuma (۲۰۰۷) ۴۵
Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring (۲۰۰۳)
۹۶ The King’s Speech (۲۰۱۰) ۴۶
An Education (۲۰۰۹) ۹۷ Zodiac (۲۰۰۷) ۴۷
Departures (۲۰۰۸)
۹۸ Amadeus (۱۹۸۴) ۴۸
A Single Man (۲۰۰۹) ۹۹ Seven Samurai (۱۹۵۴) ۴۹
Nobody Knows (۲۰۰۴) ۱۰۰
Hotel Rwanda (۲۰۰۴)
۵۰
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا