سینما

چگونه ژانرهای سینمایی را حدس بزنیم؟

ژانرهای سینمایی – آیا شده تا به حال فیلمی را ببینید و از خود بپرسید این فیلم به چه ژانر و گروهی تعلق دارد؟ شاید مواردی هم برای شما پیش آمده باشد که در مورد فیلم مورد علاقه خود فکر کرده اید و از خود در مورد ژانر آن پرسیده اید. ولی در کمال تعجب متوجه شده اید که نمی دانید به کدام ژانر تعلق دارد. در این مقاله مطالبی مطرح شده اند که می توانید در چند گام ژانر (گونه) فیلم های مورد نظر خود را تشخیص دهید.

۱ فیلم های درام
فیلم های درام معمولاً در مورد شخصیت هایی است که درگیر کشمکش های واقع گرایانه در زندگی هستند و در اغلب مواد دربرگیرنده عناصر خشونت است.
اگر یک فیلم بیشتر در محیط دادگاه اتفاق می افتد، به احتمال زیاد این فیلم یک درام دادگاهی (courtroom drama) است. برخی از نمونه های این گونه از فیلم ها چند مرد خوب (A few Good Men) و آناتومی یک قتل (Anatomy of a Murder) هستند.
اگر در یک فیلم شاهد محاکمه پرستاران، دکترها، پزشکان یا بیماران آنها هستید احتمالاً دارید یک درام پزشکی (medical drama) می بینید. برخی از درام های پزشکی که تاکنون از تلویزیون پخش شده اند، House M.D. و Grey’s Anatomy هستند. این درام ها بندرت در شکل فیلم سینمایی ساخته می شوند. فیلم های فیلادلفیا (Philadelphia) و روغن لورنزو (Lorenzo’s Oil) را می توان از فیلم های درام پزشکی به حساب آورد.
اگر فیلم درباره مسائل حقوقی، وکلا و مسائل قانونی شهری و شهروندی باید، احتمالاً ژانر فیلم درام حقوقی است. مؤلفه های این زیرشاخه از فیلم های درام را می توان در فیلم های معصومیت پیش فرض (Presumed Innocent) و کشتن مرغ مقلد (To kill a Mockingbird) سراغ گرفت.
یکی دیگر از انواع درام به بررسی مسائل سیاسی می پردازد که تحت عنوان درام سیاسی مطرح می شود. پل جاسوسان (Bridge of spies) از جمله این فیلم ها هستند.


اگر فیلم درباره شرایط روانی شخص باشد به ژانر درام روانشناختی (psychodrama) تعلق دارد. فیلم هایی مانند سرگیجه (Vertigo) و اتوبوسی بنام هوس (A Streetcar Named Desire) از این گروه فیلم ها هستند.
چنانچه فیلم درام قویاً احساسات شما را نشانه گرفته باشد، به گونه ملودرام (Melodrama) تعلق دارد. فیلم هایی مانند “برای فردا راه باز کن” (Make Way for Tomorrow) و مرد بارانی (Rain Man) از این دست فیلم ها هستند.
توجه کنید که فیلم مورد نظر تاریخی ست تا قرار است بصورت تراژیک تمام شود. این زیرشاخه دربرگیرنده فیلم هایی مانند تایتانیک و شیندلر لیست است.

۲ فیلم های اکشن
فیلم های اکشن دارای طرح داستانی مهیج و کلی انفجار، تعقیب و گریز با اتومبیل و خشونت هستند.
فیلم های اکشن (ورزش های) رزمی دارای نبردهای تن به تن، رویارویی های نینجایی زیادی هستند و هنرپیشگان این نوع فیلم ها معمولاً در زندگی عادی خود از ورزشکارهای رزمی هستند. از فیلم های رزمی مهم می توان به پسر کاراته کا (Karate Kid) و مورتال کمبت (Mortal Combat) اشاره کرد.

اگر فیلم اکشن دارای عناصری مانند سلاح های آینده گرا، گلوله های فضایی و غیره باشد، فیلم در مقوله علمی تخیلی می گنجد. از فیلم هایی که به این گونه تعلق دارند می توان به ترمیناتور (نابودگر) و ماتریکس اشاره کرد.

اگر فیلم دارای عناصری مانند فرار، مبارزه های دارای سبک، اتومبیل های شیک و جاسوسان باشد، فیلم را می توان در گروه اکشن های جاسوسی قرار داد. فیلم های جیمز باند و سری فیلم های مأموریت غیرممکن در این دسته از فیلم ها قرار می گیرند.
اگر فیلمی دارای یک شرور خیلی پر زرق و برق است و زمان برای پیروزی تنگ، فیلم را می توان یک اکشن معمولی تلقی کرد. ولی اگر کل فیلم حول و حوش همین فشار زمانی باشد و بر عناصر تعلیق و اضطراب تکیه شود، مانند فیلم های جان سخت (Die Hard) و سلاح مرگبار (Lethal Weapon) احتمالاً دارید فیلمی اکشن-تریلر می بینید.

اگر فیلم اکشن دارای ضرباهنگ کند است و به شکلی دراماتیک تنش در آن رفته رفته زیاد می شود، فیلم اکشن تعلیقی را شاهد هستید. فیلم های هری کثیف (Dirty Harry) شوالیه تاریکی (Dark Knight) و سری فیلم های بورن (Bourne) از این گونه از فیلم ها هستند.
اگر طرح داستانی فیلم حول محوریت یک تعقیب و گریز اتومبیلی یا پیاده باشد، فیلم اکشن سرعت یا تعقیب و گریزی است. فیلم هایی مانند بولیت (Bullitt) و سری فیلم های سریع و خشن از این دست فیلم ها هستند. بخاطر داشته باشید که محل اتفاق افتادن طرح داستان را بررسی کنید. برخی از فیلم های اکشن مانند Mad Max فیلم تعقیب و گریزی هستند ولی در محل هایی بسیار خاص و تخیلی اتفاق می افتند تا در منظره های شهری که در فیلم های سریع و خشن شاهدش هستیم. این به آن معنی است که فیلم Mad Max را بیشتر می توان در گونه ماجرایی قرار داد تا اکشن.

ببینید آیا طرح داستان در یک مقیاس بزرگ اتفاق می افتد یا نه. اگر چنین باشد با یک فیلم حماسی طرف هستید. فیلم هایی مانند شجاع دل (Braveheart) و گلادیاتور در این گروه از فیلم ها قرار می گیرند.

اگر فیلمی درباره فرار طراحی شده باشد، با یک فیلم فرار (escape film) روبرو هستید. فیلم هایی مانند فرار از آلکاتراز و کنت مونت کریستو از جمله فیلم های معروف این زیرگروه هستند. گاهی اوقات فیلم های فرار زیرگروه فیلم های ماجرایی محسوب می شوند. تصمیم با شماست.
ببینید فیلم دارای صحنه های خونریزی قهرمانانه است یا نه. این زیرگروه ژانر اکشن هنگ کنگی نامیده می شود. و اگرچه خشونت زیادی را به تصویر می کشد، تم هایی مانند ارتباط های برادری، رستگاری، وظیفه و افتخار را نیز در خود جای می دهد. فیلم هایی مانند یک فردای بهتر (A Better Tomorrow) و قاتل (The Killer) از این نوع فیلم ها هستند.


فیلمی را در نظر بگیرید که عموماً درباره ابرقهرمانان است. این فیلم ها همانطور که از ویژگی اصلیشان برمی آید، زیرشاخه ابرقهرمانی خوانده می شوند. فیلم هایی مانند دکتر استرنج، کاپیتان آمریکا و بلک پنتر از این دست فیلم ها هستند.
شاید فیلم عمدتاً درباره ضد قهرمانان باشد. ضدقهرمانان شخصیت های پیچیده و تر و فرزی هستند که بنام خوب بودن مرز بین خوبی و بدی را محو می کنند. تاریخ آمریکای ناشناخته (American History X) به همراه نگهبانان (Watchmen) و درد (Dredd) همواره به تصویر ضدقهرمانان می پردازد.

۳ فیلم های جنایی
این فیلم ها معمولاً بر یک مجرم یا بازپرس یک صحنه جرم تمرکز می کنند. در بعضی موارد فیلم های جنایی را زیرگروه فیلم های اکشن طبقه بندی کرده اند.
گاهی اوقات فیلم های جنایی در برگیرنده صحنه های خنده دار و کمدی هستند و تأثیرات سنگین فیلم های جنایی را تلطیف می کنند. این ژانر را کمدی جنایی می نامند. فیلم های مافیا و درد و دسترنج (Pain and Gain) را می توان به عنوان الگوی این ژانر به حساب آورد.
اگر فیلمی تم های تعلیق و غافلگیری را با هم داشته باشد، تریلر جنایی نامیده می شود. فیلم هایی مانند سکوت بره ها (Silence of the Lambs) مخمصه (Heat) و تماس (The Call) به این ژانر تیره و تار و گاهاً ترسناک تعلق دارند.

تشخیص فیلم نوار – فیلم های نوار فیلم های سیاه و سفیدی هستند که بیشتر بر روی یک جرم تمرکز می کنند. فیلم های کلاسیکی مانند شاهین مالت (Maltese Falcon) و مرا با بوسه ای مرگبار همراه کن (Kiss me Deadly) از این دست فیلم ها هستند.
یکی دیگر از فیلم های ژانر جنایی زیرگونه دزدی (heist) است. فیلم هایی مانند ۱۱ یار اوشن (Ocean 11) و سگ های انباری (Reservoir Dogs) از این دست فیلم ها به حساب می آیند.

فیلم های هود (hood) فیلم هایی هستند که به جرایم شهری آمریکایی های آفریقایی می پردازند. فیلم هایی مانند Boyz N The Hood و تهدید برای جامعه از این گروه فیلم ها هستند.
فیلم های دارو دسته ای (Mob). این گروه از فیلم ها به گروه های خلافکار، گانگستر و مافیایی می پردازد. صورت زخمی (Scarface) و دوستان خوب (Good Fellas) و پدرخوانده (The Godfather) از فیلم های مشهور این گونه سینمایی هستند.
تشخیص فیلم های جنایی مامبای (Mumbai)– این فیلم ها به بررسی جرایم اتفاق افتاده در متن کشور هندوستان می پردازند. Laal Rang و Thari را می توان از فیلم های این گروه نام برد. احتمالاً تا به حال از این فیلم ها ندیده اید. چون این فیلم ها در هندوستان مشهور هستند نه در هالیوود.

۴ داستان های پلیسی/کارآگاهی
تشخیص فیلم های رازآلود-این فیلم ها درباره حل یک معمای رازآلود از طرف یک کارآگاه هستند. اگر فیلمی با این مؤلفه ها دیدید، به احتمال زیاد یک فیلم رازآلود دیده اید. فیلم هایی مانند خواب بزرگ (Big Sleep) و مرد لاغر (The Thin Man) در این گروه از فیلم ها جای می گیرند.
فیلم هایی که درباره فعالیت های روزمره و واقعی افسران پلیس و کاراگاهان ساخته می شوند، تحت عنوان روند پلیسی (police procedural) مطرح می شوند. فیلم هایی مانند M، ارتباط فرانسوی و فارگو (Fargo) را می توان از فیلم های شاخص این زیرگونه برشمرد.
برخی از فیلم های پلیسی هستند که بر خلاف فیلم های رازآلود مجرم را تا آخر فیلم به شما معرفی نمی کنند. این فیلم ها را “که مرتکب جرم شد” (whodunit) می نامند. فیلم های “که مرتکب جرم شد” شما را در جایگاه کارآگاه قرار می دهند و در مسیر حل معما سرنخ هایی را در اختیار شما قرار می دهند تا شما هم مانند کارآگاه شانس این را داشته باشید که قدم به قدم در مسیر حل معما پیش بروید. فیلم هایی مانند قتل با کشتن (Murder by Death) و Gosford Park را می توان الگوهایی مناسب برای بررسی این گونه سینمایی دانست.

۵ فیلم های ماجرایی
تشخیص فیلم های ماجرایی-در این فیلم ها لوکیشن های زیبا و فانتزی نشان داده می شود که در آن قهرمان داستان گیر افتاده یا به آنجا سفر کرده است. این مکان های عجیب و بکر اغلب جزیره، جنگل، یا نوعی سرزمین لم یزرع و خرابه هستند.

فیلم های سواش باکلر-این فیلم ها اغلب از شوخی های هوشمندانه، مبارزات با شمشیر زیاد و شخصیتی پر زرق وبرق استفاده می کنند که سعی می کند بانویی را از خطر نجات دهد. این فیلم ها اغلب در کشورهای اروپای غربی اتفاق می افتند. از فیلم های شناخته شده این ژانر می توان به زورو (Zorro) و عروس شاهزاده اشاره کرده.
فیلم هایی که به دزدان دریایی می پردازند، ژانری را به همین نام به خود اختصاص داده اند. از جمله فیلم های شناخته شده زیرگونه دزدان دریایی (Pirate) می توان به دزدان کارائیب و جزیره گنج اشاره کرد.


فیلم هایی که در آنها قهرمان فیلم در مکانی در اعماق حیات وحش گیر می افتند و در آن تنها هستند تحت عنوان فیلم های بقایی (Survival) مطرح می شوند. فیلم های رهایی (Deliverance)، بازگشته از مرگ (Revenant) و ۱۲۷ ساعت از نمونه های بارز این زیرگونه پرهیجان هستند.
نوعی از فیلم را در نظر بگیرید که در آن به یک فاجعه طبیعی پرداخته می شود که تخریب دوجانبه را به همراه دارد. این یک فیلم بلایای طبیعی (disaster film). فیلم هایی مانند آسمانخراش جهنمی (The Towering Inferno) و مزرعه شبدر (Cloverfield) از این دست فیلم ها هستند.

۶ فیلم های وسترن
این فیلم ها معمولاً در بخش غربی میانه آمریکا اتفاق می افتند و ۹۵ درصد احتمال حضور کلینت ایستوود در آنها هست.
توجه داشته باشید که آیا یک فیلم کارگردان ایتالیایی دارد یا نه. اگر چنین باشد، فیلم وسترن اسپاگتی است. فیلم هایی مانند بخاطر دلار بیشتر و خوب بد زشت از جمله فیلم های وسترن اسپاگتی شناخته شده هستند. این نام شاید درخور یک ژانر مهم تلقی نشود. ولی بخاطر داشته باشید که مشهورترین فیلم های این ژانر را کارگردانان ایتالیایی کارگردانی کرده اند.
مقیاس و دامنه فیلم را تصور کنید. اگر فیلم گستردگی زیادی دارد، احتملاً یک وسترن حماسی است. هفت دلاور (The Magnificent Seven) و روزی روزگاری در غرب نمونه هایی از این گونه فیلم ها هستند.

توجه داشته باشید که آیا شخصیت های اصلی فیلم یاغی هستند (معمولاً قهرمان داستان) یا نه. فیلم هایی مانند آخرین یاغی (The Last Outlaw) و سنگ قبر (Tombstone) از این دست فیلم ها هستند.
اگر محوریت یک فیلم با یک مارشال باشد، احتمالاً وسترن مارشالی (Marshall Western) است. فیلم هایی مانند و شجاعت حقیقی (True Grit) و دارشون بزن (Hang ‘Em High) از این دست فیلم ها هستند.
اگر انگیزه اصلی قهرمان (یا شرور) داستان انتقام باشد، فیلم در دسته “انتقام” قرار می گیرد. اینگونه فیلم ها را وسترن انتقامی می نامند. فیلم هایی مانند نابخشوده، جانگو از بند رهیده را از نظر بگذرانید. به استانداردهای این فیلم ها پی خواهید برد.
آثار سینمایی هستند که خود مدرن هستند ولی با الهام از فیلم های وسترن کلاسیک ساخته شده اند و مؤلفه های آنها را دارند. فیلم هایی مانند کشوری نامناسب پیرمردها (No Country for Old Men) و ترور جسی جیمز به دست رابرت فورد ترسو و شجاع حقیقی از جمله این فیلم ها هستند.
وسترن های کمدی وسترن هایی گویا با عناصر کمیک یا حتی هجوی درباره وسترن های معمول. فیلم هایی مانند زین های آتشین ساخته مل بروکس و بازگشت به آینده ۳ از جمله این فیلم ها هستند.

۷ فیلم های جنگی
فیلم های جنگی به جنگ می پردازند و جنبه های خاصی از آن را مورد بررسی قرار می دهند، مانند وحشت های جنگ و مقاومت سربازها.
فیلم های مستند و بیوگرافی های جنگی از جمله فیلم های پرطرفدار و محبوب هستند. آنها بسیار جذاب هستند چون شخصیت های جالبی را به ما می شناسانند. فیلم های شناخته شده ای مانند لیست شیندلر، افتخار (Glory) و تک تیرانداز آمریکایی (American Sniper) از این دست فیلم ها هستند.
فیلم های تبلیغاتی (Propaganda) نوعی طرفداری را مطرح می کنند و قصد دارند بینندگان را متقاعد کنند که در حسی خاص درباره یک طرف جنگی خاص یا جنگ بطور معمول داشته باشند. فیلم تولد یک ملت ساخته شده در سال ۱۹۱۵، کازابلانکا و رزمناو پوتمکین را می توان در این دسته قرار داد.
فیلم های جنگی زیردریایی فیلم هایی هستند مانند فیلم کلاسیک زیردریایی زرد (Yellow Submarine) و زندگی آبی (The Life Aquatic) و Das Bootکه در آنها به زندگی گروهی از افسران دریایی و سرنوشت آنها در زیردریا پرداخته می شود. از دیگر فیلم های این زیرگروه ژانر جنگی می توان به در جستجوی اکتبر سرخ (The Hunt for Red October) و جزرومد سرخ (Crimson Tide) همه فیلم هایی هستند که از سمت زیردریا به مقوله جنگ می پردازند.


گروهی دیگر از فیلم های جنگی فیلم های جنگی زندانی (prisoner of war) هستند که در آنها به بررسی زندانیان جنگی و مشقات آنها پرداخته می شود. فیلم هایی مانند پل رودخانه کوای و شکارچی گوزن.
گونه ای دیگر از ژانر جنگی کمدی جنگی است. از آنجایی که مقوله جنگ مقوله ایسنگین و بحث برانگیز است و بسیاری از کارگردانان تلاش کرده اند تا شعاع نوری بر روی آن بتابانند. فیلم هایی مانند سگ های جنگی (War Dogs)، دکتر استرنجلاو (Dr. Strangelove)، صبح بخیر ویتنام و کمدی دوست داشتنی و کلاسیک چارلی چاپلین دیکتاتور بزرگ در زمره این گونه قرار دارند.
فیلمهای جنگی انیمیشن فیلم های مرسومی نیستند، ولی هنوز وجو دارند. پرسپولیس و والز با بشیر (ٌaltz with Bashir) از این گروه از فیلم ها هستند که عناوین زیادی را در خود جای نمی دهند.
فیلم های ضد جنگ-اکثر مردم بر این باور هستند که جنگ پدیده ای نامیمون است و در نتیجه اکثر فیلم ها جنگ را به شکلی منفی معرفی می کنند. ولی بعضی از فیلم ها پا را خیلی فراتر می گذارند و تأثیرات بسیار زننده جنگ را به تصویر می کشند. برخی از آنها را می توان در بخش ژانر وحشت روانشناختی قرار داد چون تم بسیار وحشتناکی را به تصویر می کشند. فیلم هایی مانند “همه جا در جبهه غربی سکوت حکمفرماست” (All Quiet on the Western Front)، جوخه (platoon) و فیلم آزاردهنده فرانسیس فورد کاپولا تحت عنوان “و اینک آخرالزمان” از این دست فیلم ها هستند.
گاهی اوقات فیلم ها بر جنگی خاص تمرکز دارند و از این رو زیرگونه خاصی را به خود اختصاص می دهند. گاهی اوقات تشخیص جنگ ها ساده هستند. ولی گاهی اوقات جنگ تنها یک پس زمینه برای پیشبرد تم اصلی تلقی می شود.
جنگ جهانی اول: زن شگفت انگیز (۲۰۱۷)، راه های افتخار، همه جا در جبهه غربی سکوت حکمفرماست
جنگ جهانی دوم: دانکرک، نجات سرباز وظیفه رایان، حرامزاده های لعنتی
جنگ داخلی: افتخار، شناندواه (Shenandoah)
جنگ انقلابی: وطن پرست، انقلاب
جنگ عراق: ممنون از خدمت شما، جارهد (Jarhead) و Hurt Locker
جنگ ویتنام: مش (M*A*S*H) شکارچی گوزن، جوخه و اولین خون
جنگ افغانستان: جنگ چارلی ویلسون، تنها بازمانده (Lone Survivor)

۸ فیلم های فانتزی
فیلم های فانتزی گونه ای دشوار برای طبقه بندی هستند چون با ژانرهای دیگر همپوشانی دارند. با این وجود معمولاً وجود نیروهای ماوراء الطبیعه، گونه های بیگانه (فضایی)،جادو و موجوداتی را که قدرت های ماورایی هستند، می توان متوقع بود.
فیلم های فوق فانتزی (High Fantasy) فیلم هایی هستند که در آنها جهان های در هم تنیده ای به نمایش در می آیند که شخصیت ها در آنها زندگی می کنند و باید آنها را پشت سر گذرانند. سری فیلم هایی مانند ارباب حلقه ها، هری پاتر و هابیت در این گروه جای می گیرند.
افسانه های کودکانه (fairy tale) معمولاً شرایطی شوخ وشنگ همراه با عجایب بچه گانه را به تصویر می کشند.دارای شخصیت های اخلاقی ساده ای هستند و در نهایت “به خوبی و خوشی” به اتمام می رسند. شرک یکی ازاین فیلم هاست.
اگر فیلمی مؤلفه های فانتزی را داشته باشد و در دوران مدرن اتفاق بیفتد، فانتزی معاصر (Contemporary Fantasy) نامیده می شود. سری فیلم های هری پاتر از این فیلم ها هستند.
دقت کنید ببینید فیلمی فانتزی که ان را بررسی می کنید در یک شهر اتفاق می افتند یا نه. این شهر می تواند متعلق به آینده باشد یا گذشته یا دورانی مدرن. این نوع فیلم را فانتزی شهری (Urban Fantasy) می نامیم. فیلم هایی مانند Nightbreed و Nightwatch از جمله فیلم های این زیرگونه به شمار می آیند.
اگر تمی تاریک در فیلم فانتزی وجود داشته باشد، آن فیلم فانتزی تاریک محسوب می شود. فیلم Pan’s Labyrinth و ادوارد دست قیچی از این گروه قیلم ها هستند.
نوع دیگر از فیلم های فانتزی فیلم های شمشیر و جادوگری (sword and sorcery) هستند. همانطور از نام آنها مشخص است در این فیلم ها شمشیربازی و نیروهای جادوگری وجود دارند و در زمان های قدیم اتفاق می افتند. فیلم های کونان بربر و Deathstalker را می توان در این گروه قرار داد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا