دنیای اتومبیل ها

اتومبیل های کلاسیک: دوره پیش از جنگ

در جریان جنگ جهانی دوم تولیدکنندگان اتومبیل تمرکز خود را بر روی تولیدات محصولات جنگی گذاشتند. این تولیدات از کلاه های فلزی گرفته تا هواپیما و تانک را شامل می شد. پس از جنگ کارخانه ها باید سازماندهی دوباره می شدند و ابزارهایی نو برای خود تعریف می کردند و در نهایت به مراحل پیش از جنگ باز می گشتند که فرآیندی زمانبر بود. ساده ترین و سریع ترین راه رسیدن به این هدف معرفی دوباره مدل هایی بودند که در دهه ۱۹۳۰ ساخته شده بودند. در برخی موارد بخش هایی روزآمد می شدند که خیلی چشمگیر نبود. بعضی از این اتومبیل ها یا موتورهای آنها به همراه جعبه دنده های خود تا سالها مدل های متعددی را تغذیه کردند.


ظاهر تخت
اتومبیل های سه چرخ مورگان (Morgan three-wheelers) معمولاً موتورهای دوقلوی V خود را که با هوا خنک می شدند در جلوی اتومبیل قرار می دادند ولی موتور آنها زیر یک کاپوت معمولی قرار داشت که جلوی آن را یک شبکه رادیاتور می پوشاند.

سقف جم شونده مطلوب
مورگان ۴/۴ را بصورت دونفره و چهارنفره و کوپه با سقف جمع شونده عرضه کرد. این سقف ها استانداردهای بالاتری از محافظت در برابر هوا و تجمل را فراهم می کردند که در اتومبیل های دیگر کمتر دیده شده بود، ولی فقط ۴۱ عدد از آن ساخته شد.


پژو ۴۰۲ ساخت ۱۹۳۵
کشور سازنده: فرانسه
موتور: ۱۹۹۱ سی سی ۴ سیلندر خطی
حداکثر سرعت: ۷۵ مایل در ساعت (۱۲۱ کیلومتر)
پژو ۴۰۲ اتومبیلی بود که از بسیاری از اتومبیل های موفق دهه ۱۹۳۰ بهتر عمل کرد و بخاطر قیمت مناسب خود ۷۵۰۰۰ عدد از آن فروخته شد. استفاده از شاسی های جداگانه به پژو این امکان را می داد تا ۱۶ سبک از بدنه را عرضه کند. این اتومبیل در دوران جنگ هم عرضه می شد مخصوصاً در شکل ون و کامیون.

واکسال نوع اچ ده-چهار تولید سال ۱۹۳۷
کشور سازنده: انگلستان
موتور: ۱۲۰۳ سی سی، چهار سیلندر خطی
حداکثر سرعت: ۶۰ مایل در ساعت (۹۶ کیلومتر)
اولین مدل معروف واکسال کمی بزرگتر از رقبا بود و بر روی بدنه یکپارچه، سیستم تعلیق جلوی مستقل و ترمزهای هیدرولیک تبلیغ زیادی کرده بود. وقتی در سال ۱۹۴۶ مدل تصحیح شده عرضه شد، شبکه های جلویی اتومبیل بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می کرد. ولی این ترند تنها یک سال تداوم داشت، چون واکسال بر روی تولید ماشین های سنگین تمرکز کرد.

مورگان ۴/۴ تولید سال ۱۹۳۸
کشور سازنده: انگلستان
موتور: ۱۱۲۲ سی سی چهار سیلندر خطی
حداکثر سرعت: ۸۰ مایل در ساعت (۱۲۹ کیلومتر)
پس از گذشت ۲۷ سال از تولید اتومبیل های سه چرخ در سال ۱۹۳۶، شرکت مورگان اولین اتومبیل چهارچرخ خود را در سال ۱۹۳۶ به بازار عرضه کرد. این اتومبیل های اسپرت در سال ۱۹۴۶ دوباره عرضه شدند و تا آن زمان موتور کاونتری کلایمکس (Coventry-Climax) جای خود را به واحد استاندارد (Standard) داده بود. در سال ۱۹۵۵ یک موتور ۱۱۷۷۲ سی سی فورد در این اتومبیل ها بکار گرفته شد. مورگان هنوز اتومبیل های ۴/۴ تولید می کند.

لانچیا آپریلا تولید سال ۱۹۳۷
کشورسازنده: ایتالیا
موتور: ۱۳۵۲ سی سی V4
حداکثر سرعت: ۸۰ مایل در ساعت (۱۲۹ کیلومتر)
شاید بتوان آن را پیشرفته ترین اتومبیل دوران قبل از جنگ نامید که شاسی و بدنه پیوسته داشته و از سیستم تعلیق کاملاً مستق بهره می برد که در آن از موتور V4 با زاویه بسته استفاده شده بود و از ترمزهای هیدرولیک و درهای بدون ستون استفاده شده بود. در سال ۱۹۳۹ موتور بزرگتر ۱۴۸۶ سی سی در آن قرار گرفت و بعد از جنگ هم همین موتور حفظ شد. آپریلا تا سال ۱۹۴۹ تولید شد و بیش از ۲۷۰۰۰ نمونه از آن به فروش رسید.

فورد پریفکت E93A تولید سال ۱۹۳۸
کشور سازنده: انگلستان
موتور: ۱۱۷۲ سی سی خطی
حداکثر سرعت: ۶۰ مایل در ساعت (۹۶ کیلومتر)
فورد پریفکت نسل بعدی مدل Y بود که در سال ۱۹۳۲ ساخته شد و برادر بزرگتر Anglia E04A بود که بدنه جدید و موتوری بزرگتر را به خود می دید. این اتومبیل در سال ۱۹۴۹ با مدل E439A دوباره تلید شد که در آن چراغ های جلو به روی بال ها منتقل شده بودند. این اتومبیل ارزان ترین اتومبیل در انگلستان بود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا