مقالات کمیک

تغییرات کاستوم مرد عنکبوتی در گذر زمان

اسپایدرمن یکی از سرشناس ترین شخصیت هایی است که دنیای کمیک تاکنون به خود دیده. ولی این به آن معنی نیست که این ابرقهرمان تغییر نکرده است. در این مقاله قص داریم به تغییر بافت و کاستوم این ابرقهرمان در سالهایی که مشغول نجات مردم بوده، بپردازیم.

بنا به نظر استیو دیتکو یکی از خالقان اسپایدرمن، اولین شخصی که اسپایدرمن را طراحی کرد جک کربی یکی از خالقان انتقام جویان، ایکس من ها و چهار شگفت انگیز است. مـتأسفانه تمامی تصاویر نسخه کربی از این شخصیت که نیمه ماسکی به چهره داشت و اسلحه ای تارانداز داشت از بین رفته اند.

وقتی از استیو دیتکو خواسته شد تا اولین نقش مرد عنکبوتی را در کمک فانتزی شگفت انگیز شماره ۱۵ طراحی کند، او کاستوم اسپایدرمن را از نو طراحی کرد. او ماسک مشهور و تاراندازهای مچ دست را برای این شخصیت طراحی کرد. الگوی تار عنکبوتی موجود بر روی کاستوم و همینطور سیستم تاری بال مانند زیر بازوها از بخش های دیگری بود که برای این شخصیت در نظر گرفته شد.

طرح رنگی اصلی مورد استفاده در مرد عنکبوتی سیاه و قرمز بود که با هایلایت های آبی رنگ همراه بود. این طرح های رنگی بخاطر محدودیت هایی که در چاپ کمیک ها وجود داشت، اعمال شده بود. قبل از اینکه جان رمیتا مسئولیت طراحی کاستوم را به عهده بگیرد، پوشش مرد عنکبوتی بطور کامل قرمز و آبی شده بود و تارهای زیربغل اسپایدی کلاً به باد فراموشی سپرده شده بود.

در سال ۱۹۸۲ و در میان شگفتی همگان رندی شولر یکی از طرفداران کمیک های اسپایدرمن ایده جدیدی برای کاستوم این شخصیت را به دفتر طراحان ارسال کرد. در نهایت تعجب جیم شوتر (Jim Shooter) یکی از ادیتورهای مارول این ایده را پسندید و آن را خرید. مایک زک (Mike Zeck) و ریک لئوناردی (Rick Leonardi) کمی به این کاستوم جدید شاخ و برگ دادند و بخش های قرمز طرح شولر جای خود را به رنگ سفید دادند.

در سال ۱۹۸۸ ستاره بالنده مارول تاد مک فارلین (Todd McFarlane) کمی با آزادی عمل بیشتر بخش هایی از کاستوم قدیمی مردعنکبوتی را به آن بازگرداند. او تارهای زیربغل مردعنکبوتی را به آن بازگرداند و از رنگ سیاه به جای آبی استفاده کرد. او خطوط بیشتری را به طرح تار روی لباس اضافه کرد و اندازه چشم را تا حد قابل توجهی بزرگتر کرد.

اسکارلت اسپایدر-در سال ۱۹۹۴ یکی از کلون های اسپایدرمن که همه فکر می کردند مرده، بعد از سالها پیدا شد. او اکنون خود را بن رایلی (Ben Reilly) می نامید. او تصمیم گرفته بود تحت عنوان اسکارلت اسپایدر به نبرد بازگردد. تام لایلی (Tom Lyle) ترکیبی از یک سوییشرت و لباس سرهم را برای او طراحی کرده بود که شباهت زیادی به کاستوم ابرقهرمان ها نداشت.

در سال ۱۹۹۶ در گردشی عجیب خوانندگان متوجه شدند که بن رایلی در اصل پیترپارکر است و یکی از کلون ها جای پیتر را گرفته بوده است! بن در کسوت مردعنکبوتی واقعی بود تا اینکه بعدها مشخص شد که کلون بوده است. کاستوم او که توسط مارک باگلی طراحی شده بود ترکیبی از سبک قدیم و جدید بود.

در سال ۲۰۰۰ مارول “مرد عنکبوتی نهایی” را با کمک مارک باگلی (Mark Bagley) ارائه داده بود. بخش آبی رنگ کاستوم روشن تر شده بود و تارهای زیربغل بار دیگر محو شده بود. اندازه چشم ها و شکل الگوها بسته به اینکه چه کسی طرح شخصیت را می کشید دچار تغییر و تحول می شد.

در سال ۲۰۱۳ دکتر اختاپوس با نفوذ در جسم پیترپارکر و پس از مرگ او جای مردعنکبوتی اصلی را گرفت و تصمیم گرفت به مرد عنکبوتی برتر تبدیل شود. طراح این کاستوم هامبرتو راموس (Humberto Ramos) بود که از یکی از طرح های خلق شده توسط الکس راس (Alex Ross) برای فیلم استفاده کرده بود.

میگوئل اوهارا (Miguel O’Hara) یک مهندس ژنتیک بود که در سال ۲۰۹۹ و پس از یک تصادف قدرت فرابشری یافت، او به اولین مردعنکبوتی اسپانیایی تبدیل شد. کاستوم این شخصیت را ریک لئوناردی به شکلی طراحی کرده بود که شبیه لباس شخصی باشد که در آینده ای دور برای حضور در جشن مردگان استفاده می شود.

در سال ۲۰۱۱ در جهانی دیگر مایلز مورالس پس از اینکه شاهد مرگ پیتر پارکر می شود تصمیم می گیرد که با دریافت قدرت های او به مرد عنکبوتی بعدی تبدیل شود. کاستوم مایلز که توسط سارا پیچل (Sara Pichell) طراحی شد، اولین لباس عنکبوتی بود که توسط یک خانم طراحی می شد.

اسپایدرمن لباس های دیگری هم به تن کرد که بعضی از آنها فقط برای یک خط داستانی مورد استفاده قرار گرفتند یا پیترپارکرهایی از دنیاهایی دیگر آنها را به تن کردند.

در عالم سینما و در سال ۲۰۰۲ جیمس اچیسون (James Acheson) لباس هایی را برای سه فیلم اسپایدرمن طراحی کرد. بخش چشم ها نسبت به نسخه طراحی شده توسط رومیتا کوچکتر و مثلثی شکل تر بود و طرح های تار بر روی لباس کمی برجسته شده بودند.

نسخه سیمبیوتی لباس در فیلم ها یک پوشش عادی با تغییر رنگی بود و در آن نماد روی سینه کمی تغییر کرده بود.

با هدف ایجاد تغییراتی نسبت به لباس های پیشین، از کیم برت (Kim Barrett) خواسته شد تا لباسی متفاوت ولی نه خیلی متفاوت طراحی کند. نتیجه کار کاستومی شد که تقریباً مشابه نسخه قبلی بود و نشانه هایی از لباس نسخه ۲۰۹۹ داشت و تأثیراتی بیشتر از آنها.

در سال ۲۰۱۴ مارک وب بیشتر به نمونه کلاسیک نزدیک شد و سعی کرد چشم ها را بزرگتر طراحی کند. استفاده از لنزهای سفیدرنگ در بخش چشم از این کاستوم چیزی ساخت که به تصاویر کتاب های کمیک خیلی نزدیک شد و گویی این شخصیت از درون صفحات کتاب به بیرون پریده بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا