دنیای اتومبیل ها

تاریخچه اتومبیل های کلاسیک

دنیای کلاسیک
شاید “رسمی ترین” تعریف از اتومبیل کلاسیک را بتوان از “کلوپ اتومبیل کلاسیک” سراغ گرفت. این نهاد سالها بر این واقعیت تأکید داشت که تنها اتومبیل های “متمایز” و “زیبا”ی صاحب سبک تولید شده بین سالهای ۱۹۱۵ و ۱۹۴۸ را می توان تحت عنوان اتومبیل کلاسیک طبقه بندی کرد. در این تعریف اتومبیل لینکلن کانتیننتال نقطه پایان این ژانر محسوب می شد.
در انگلستان که شاید بتوان آن را محل تولد اتومبیل های اروپایی دانست، نهادهایی سنتی مانند کلوپ اتومبیل سلطنتی بازار خود را در شن بنا نهاده اند. بر اساس نظرات این صاحب نظران، اتومبیل هایی که بین سالهای ۱۸۸۵ و ۱۹۰۳ ساخته شدند و در نشریات سالانه لندن-برایتون به آنها پرداخته شد، “بازنشسته” (Veteran) نامیده می شوند. اتومبیل هایی که بین سالهای ۱۹۰۴ تا ۱۹۱۴ تولید شدند ادواردین (Edwardian) نامیده شدند. و اتومبیل های قدیمی (Vintage) بازه زمانی ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۰ را به خود اختصاص داده اند. بر اساس این طبقه بندی با فروپاشی وال استریت در سال ۱۹۲۹ و ورشکستگی بنتلی این دوران طلایی به سر رسید. بر اساس این طبقه بندی اتومبیل های شایان توجهتولید شده بین سالهای ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۹ را می توان در گروه “پساقدیمی” جای داد.
در حالیکه وقتی دقیق تر به موضوع نگاه می کنیم، متوجه می شویم که بسیاری از اتومبیل های قابل توجه و صاحب سبک در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ تولید شده اند. در این سالها بود که ارزش اتومبیل های قدیمی با سرعت بیشتری در نظر طرفداران رشد کرد. اتومبیل های جاده ای و مسابقه ای دس ساز و پیشروی بیشتری توسط علاقمندان خریداری و نگهداری می شدند و تلاش بیشتری در زمینه حفظ آنها بکار گرفته می شد. نوستالژی های تازه کشف شده به معنی یافتن اتومبیل های دج، موریس، رنو یا فیات هایی بود که در اوایل مسیر کار تولید شده بودند و الان دارای ارزش تاریخی شده بودند. کلوپ هایی تشکیل شدند و مجلاتی منتشر شدند. تاریخچه ها نوشته شدند و خاطرات ثبت و نگهداری شدند. این همه به منظور حفظ گذشته موتوری انجام شد.
با گذر زمان گروه های جدیدی از اتومبیل ها به جرگه قدیمی ها پیوستند و باید به آنها نیز پرداخته می شد. به عنوان مثال اتومبیل های ژاپنی که پیشتر با تبعیض به آنها نگاه می شد، کمیاب و آنتیک شدند و رفته رفته این اجماع شکل گرفت که برخی از آنها از تست زمان عبور کرده اند و می توان به آنها لقب کلاسیک داد.
در این سایت به اتومبیل های کلاسیک تولید شده در بازه زمانی پس از جنگ جهانی دوم تا اوایل دهه ۱۹۹۰ پرداخته شده است که خود بازه زمانی بیش از یک ربع قرن پیش را پوشش می دهد. در این بین فاکتورهای متعددی لحاظ شده و در تقسیم بندی ها اتومبیل ها از طیف های متعددی از اقتصادی ترین تا قوی ترین، اتومبیل های خانوادگی تا نمونه های گران قیمت تجملاتی، و زشت ترین اتومبیل های خشن تا موارد زیبا و بی بدیل قرار داده شده اند. این طیف هم به فاکتورهای مرسوم توجه دارد و هم به ماجراجویی های فنی.
این واقعیت به مفهوم کلاسیک غنای بیشتری می دهد. این درست که برای قرار گرفتن در بین اتومبیل های کلاسیک، یک نمونه باید به قدر کافی قدیمی باشد که حس شگفتی و دوست داشتن را در ذهن شکوفا کند، ولی آنچه نمونه ای را به عنوان کلاسیک مطرح می کند کاملاً نظری است و نظرات هر یک از علاقمندان نسبت به دیگری تفاوت هایی اساسی دارند. همانطور که در زمینه های موسیقی، هنر، غذا و موارد مشابه دیگر هم چنین موضوعاتی به چشم می خورند. در این گروه از اتومبیل هایی که به این منظور تهیه شده اند، نمونه ای یافت نمی شود که کسی نخواهد آن را داشته باشد یا سوار آن نشود یا به تاریخچه آن و نقش آن در پیشرفت و تکامل اتونبیل ها افتخار نکند.نمونه هایی هستند که می توانند مزایده های جنون آمیزی به راه بیندازند. این ها اتومبیل هایی هستند که شما احتمالاً در دوره ای قصد خرید آنها را داشته اید یا به شکلی جمع بندی بخشی از زندگی و خاطرات یا محلی خاص برای شما هستند و همه آنها نقشی در فرایند پیچیده تکامل اتومبیل ها ایفا کرده اند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا