دنیای اتومبیل ها

احیاء صنعت خودروسازی بعد از جنگ جهانی دوم

احیاء صنعت خودروسازی بعد از جنگ جهانی دوم-دهه ۱۹۳۰ دهه ای سخت برای تولیدکنندگان خودرو به حساب می آمد. پس از رکود بزرگ در آمریکا در سال ۱۹۲۹ و فروپاشی وال استریت فروختن اتومبیل هایی که جنبه تجملاتی داشتند، یا برای سطح بالای اجرایی و هیجان ساخته بودند، بسیار دشوار شده بود. و بعد از آن زمانی که مردم بتدریج از وضع بهتر اقتصادی برخوردار شدند، جهان در سال ۱۹۳۹ درگیر جنگ جهانی شد.
تولید اتومبیل در سراسر جهان می رفت که متوقف شود. همزمان با بالا گرفتن دشمنی ها در سال ۱۹۴۲ دیترویت تسلیم این فشارها شد. به عنوان شهری با فعالیت های سنگین صنعتی، کارخانه های این شهر با تغییر کاربری به به تولید تسلیحات مشغول شدند. در این دوران تولیدات خودرو به تولید ماشین های سنگین نظامی و سیستم های چهار چرخ متحرک محدود شده بود. در سال ۱۹۴۵ تولیدات اتومبیل با سرعت خیلی کم و خسته کننده شروع شد. بسیاری از کارخانه ها باید از نو ساخته می شدند، چون بر اثر اصابت بمب ها صدمات زیادی دیده بودند. و در اغلب موارد این مدل های قبل از زمان جنگ بودند که جانی دوباره به صنعت خودروسازی دادند.

کارخانجات تولید اتومبیل در آمریکا یکه تازی می کنند. این در حالی است که کارخانه های اروپایی درگیر بازسازی های خرابی های ناشی از جنگ جهانی دوم هستند. کارخانه هایی مانند کادیلاک مدل های جدید محبوبی را روانه بازار می کنند.

 

صنعت موتورسازی آمریکا که خیلی آسیب ندیده بود، خیلی زود تکنولوژی های جدید را پذیرفت و توانست کادیلاک ها، بیوک ها، فوردها و هادسون هایی بسازد که دنیایی را در رشک فرو می بردند. در اروپا مالیات جریمه ای به نفع تولید خودروهای کوچک کار کرد و طراحان اتومبیل های اقتصادی برای عموم مردم طراحی می کردند. تا اواخر دهه ۱۹۴۰ انتخاب های زیادی در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفت. موریس ماینر (Morris Minor) در انگلستان، رنو ۴CV و سیتروئن ۲CV در فرانسه، فیات ۵۰۰C در ایتالیا و ساب ۹۲ (Saab 92) در سوئد همگی به این مهم کمک کردند. اتومبیل های با کیفیت تولید شده در انگلستان روند این حرکت را به خود اختصاص دادند. اول هیلی (Healey) 2.4 لیتری و بعد جاگوار XK120 به عنوان سریع ترین اتومبیل ها مطرح شدند. در این میان لندرور با سیستم چهار چرخ متحرک توانست آفرود مشهور آمریکایی جیپ را به چالش بکشد.

کارخانه های خودروسازی ایالات متحده در زمینه تولید خودرو پیشتاز هستند. در حالیکه کارخانه های اروپایی در حال بازسازی خرابی های جنگ هستند، کارخانه هایی مانند کادیلاک مدل های پرطرفداری را روانه بازار می کنند.

 

رویدادهای مهم
سال ۱۹۴۵ – اولین اتومبیل های سالن فولکس واگن تحت نظارت بخش نظامی انگلستان به تولید رسیدند.
سال ۱۹۴۵ – پس از اثبات همکاری مؤسس شرکت رنو لوئیس رنو با نازی ها و زندانی شدن او، شرکت رنو ملی شد.
سال ۱۹۴۶ – صنعت اتومبیل سازی انگلیس پنجاهمین سالروز فعالیت های خود را جشن می گیرد و رژه ای به همین مناسبت در خیابان ها برگزار می شود. آستین ساخت یک میلیون اتومبیل را جشن می گیرد.
سال ۱۹۴۶-اولین تماس تلفنی رادیویی از اتومبیل با تلفن ساخت شرکت موتورولا شکل می گیرد.
سال ۱۹۴۶-مرسدس بنز مجوز ساخت دوباره اتومبیل را از نیروی کار ارتش آمریکا دریافت می کند.
۱۹۴۷-افسانه های ساخت اتومبیل هنری فورد، اتور بوگاتی و مؤسس شرکت جنرال موتورز ویلیام سی دورانت درگذشتند.
۱۹۴۷-دونالد هیلی مدل جدید اتومبیل با موتور ۲.۴ لیتری خود را وارد تولید می کند. این اتومبیل با سرعت ۱۱۰ مایل در ساعت (۱۷۷ کیلومتر در ساعت) سریع ترین اتومبیل تولید شده تا آن زمان است.
سال ۱۹۴۸-در نمایشگاه اتومبیل آمستردام از لندرور پرده برداری می شود.
۱۹۴۸-سیتروئن ۲CV به اتومبیل های اقتصادی معنی جدیدی می بخشد.
سال ۱۹۴۹-کادیلاک ساخت یک میلیون اتومبیل را جشن می گیرد.
سال ۱۹۴۹-اتومبیل جدید جاگوار XK120 در بلژیک رکورد سرعت ۱۵۲ مایل در ساعت (۲۴۵ کیلومتر در ساعت) را شکست.
سال ۱۹۴۹-اتومبیل ساب ۹۲ در سوئد برای فروش به عموم عرضه شد.

اتومبیل ساب ۹۲ از ساختار آیرودینامیک بسیار مناسبی نسبت به زمان خود برخوردار بود. بدنه این اتومبیل از فولاد یک تکه ساخته شده بود تا کمترین مقاومت در برابر هوا را از خود نشان دهد.

 

احیاء صنعت خودروسازی بعد از جنگ جهانی دوم
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا