مقالات زبان

ترن هوایی احساسات در یادگیری زبان

تازه تصمیم به یادگیری یک زبان جدید گرفته اید. پرانرژی هستید. از این بابت برای شما خوشحالیم، ولی باید به شما هشدار دهیم، یادگیری یک زبان جدید می تواند مانند سوار شدن به یک ترن هوایی باشد. احساسات شما بسیار بالا و پایین خواهد شد…

مرحله اول: خیلی! هیجان زده!
می خواهید زبان اسپانیایی یاد بگیرید و رئیس خود را غافلگیر کنید. می خواهید عربی یاد بگیرید و با همکاران خود ارتباط کلامی ایجاد کنید. یا شاید دوستان چینی داری که می خواهی با آنها بگویی و بخندی. شاید چیزهایی که تا به حال می گفتند و می خندیدند شما را کنجکاو کرده است. اینها همه درست. الان خیلی هیجان زده هستید. قرار است خیلی بهتان خوش بگذرد.

مرحله ۲: خیلی با اعتماد به نفس
چند مطلب آموزنده به دست آورده اید، در یک کلاس ثبت نام کرده اید و تمامی افراد برزیلی که در محله شما زندگی می کنند کلافه کرده اید تا با شما ۱۰ کلمه پرتغالی صحبت کنند. همه چیز جدید است، سرگرم کننده و هیجان انگیز! قرار است خیلی زود خیلی روان به آن زبان صحبت کنید!

مرحله ۳: اعتماد به نفس کم شده ولی هنوز مصمم هستید
هممم…اولین درس را گذرانده اید، و تمام چیزهای خوب سپری شده. دیگر خبری از “Bonjur!” نیست. کلی فعل جدید را که به -ir, er, re ختم می شوند باید صرف کنید و به تفاوت ها توجه کنید. به نظر می آید به درک تمامی این نکات نزدیک شده اید و مفاهیم قابل درک هستند، ولی همیشه به بن بست می خورید و گیر می کنید.

مرحله ۴: تقلا کردن
آن حرف چیست؟ آیا درست تلفظش می کنم؟ انگار صحبت کردن آن از چیزی که توقعش را داشتید سخت تر بوده! خیلی چیزها از یاد می روند و اشتباعات بدی مرتکب می شوید. کلاً اوضاع درهم و برهم است.

مرحله ۵: تردید فلج کننده
حالا دیگر اوضاع مسخره شده!! شما الان چند صد کلمه یاد گرفتید و می توانید بگویید: “کمی نان به من دهید”. پس دیگر لازم نیست چیز دیگری یاد بگیرید، درست؟ حالت های Subjunctive؟ حالت های شرطی چطور؟ جمله واره ها و جملات پیچیده…؟ نه وقت این چیزها را کسی ندارد…!

مرحله ۶: حسرت
صبر کن ببینم…کلمه “نان” در زبان هدف چه بود؟…نباید یادگیری رو متوقف می کردم. یادگیری زبان عالی بود. چی فکر کردم که رهاش کردم؟

مرحله ۷: دوباره مصمم هستید
دوباره به مرحله ۱ برگردید و ببینید یادگیری این زبان تا چه حد سرگرم کننده می تواند باشد. یادتان بیاید که چقدر دوست داشتید به مادر شوره آلمانی خودتان بگویید…چقدر آشپزی بدی دارد!!! درست شنیدید! دوباره انگیزی از دست رفته خود را به دست آورید…منابع یادگیری سرگرم کننده دیگری تهیه کنید. به فیلم های خنده دار یوتیوبی نگاه کنید. داستان های هری پاتر که به زبان هدف ترجمه شده اند، بخوانید. آنها برای بچه های ۱۴ ساله نوشته شده اند؟ چه اهمیتی دارد، چیزی نمی تواند جلوی شما را بگیرد!

مرحله ۸: پیروزی!
شما مکالمه ای را به زبان هرف خود انجام داده اید…و همه گفتار شما را درک کرده اند! درست است، به زبان تایلندی سفارش غذا داده اید و غذای لذیذی را خوردید! در نهایت از گارسون خواستید صورتحساب را برایتان بیاورد. شاید در این میان اشتباه کردید و شماره تلفن گارسون را پرسیدید. اشکال ندارد! شما دارید یک زبان جدید یاد می گیرید و همه چیز عالی پیش می رود!

 

ترن هوایی احساسات در یادگیری زبان
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا